Det æstetiske interface

Af: Christian Ulrik Andersen
150,00 kr
520
ISBN
9788776916282
Vi lever i en interfacekultur. Computerens interface er vores adgang til kulturen – dens tekst, dens billeder og dens lyd. Interfacet er ikke blot et værktøj i en arbejdssammenhæng, men en særlig sanseoplevelse.

Et æstetisk interface er et interface, hvor oplevelsen af interaktionen selv er i centrum. Det mest dominerende eksempel i interfacekulturen er computerspillet. Denne bog gennemgår computerspillets historie som æstetisk interface fra begyndelsen i 1962 med Spacewar! til aktuelle spil som Metal Gear Solid. Samtidig rummer den en teoretisk ramme til at forstå computerspillet som æstetisk interface – dets rum og dets sprog – med inddragelse af sproghandlingsteori (Austin og Benveniste) og moderne æstetisk teori (Benjamin, Deleuze og Heidegger).

I en tid hvor computerspil ofte kritiseres, fremhæver bogen computerspillets dannelsespotentiale. Bogen indgår desuden i en debat om æstetikkens rolle generelt. Æstetisk erfaring vedrører ikke kun kunst, men kan heller ikke reduceres til et spørgsmål om ‘flot design’. Bogen rejser det fundamentale spørgsmål, om der i sanseoplevelsen af det populærkulturelle computerspil ligger mere end skønhed?

Bogen er blevet til på baggrund af en ph.d.-afhandling med samme titel, indleveret og forsvaret ved Institut for Informations- og medievidenskab, Aarhus Universitet.
Specifikationer
Undertitel Computerspillet i en interfacekultur og interfacet i computerspillet
Forfatter Christian Ulrik Andersen
Forlag Digital Aesthetics Research Center
Indbinding Paperback
Product Type paperback
Varegruppe Samfund, div.
Ekspedition DBK
Udgivelsesdato 29. maj 2009
Sideantal 260
Bredde 170
Højde 220
Dybde 16
Vægt 457
Første udgave 2009
Oplagsdato 30. maj 2009
Oplag 1
Udgave 1
ISBN-13 9788776916282
ISBN-10 8776916286
EAN 9788791810091
Sprog dan
Orignalsprog dan
Illustreret i farver/sh Nej
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.