Det æstetiske interface
150,00 kr
520
ISBN
9788776916282
Vi lever i en interfacekultur. Computerens interface er vores adgang til kulturen – dens tekst, dens billeder og dens lyd. Interfacet er ikke blot et værktøj i en arbejdssammenhæng, men en særlig sanseoplevelse.
Et æstetisk interface er et interface, hvor oplevelsen af interaktionen selv er i centrum. Det mest dominerende eksempel i interfacekulturen er computerspillet. Denne bog gennemgår computerspillets historie som æstetisk interface fra begyndelsen i 1962 med Spacewar! til aktuelle spil som Metal Gear Solid. Samtidig rummer den en teoretisk ramme til at forstå computerspillet som æstetisk interface – dets rum og dets sprog – med inddragelse af sproghandlingsteori (Austin og Benveniste) og moderne æstetisk teori (Benjamin, Deleuze og Heidegger).
I en tid hvor computerspil ofte kritiseres, fremhæver bogen computerspillets dannelsespotentiale. Bogen indgår desuden i en debat om æstetikkens rolle generelt. Æstetisk erfaring vedrører ikke kun kunst, men kan heller ikke reduceres til et spørgsmål om ‘flot design’. Bogen rejser det fundamentale spørgsmål, om der i sanseoplevelsen af det populærkulturelle computerspil ligger mere end skønhed?
Bogen er blevet til på baggrund af en ph.d.-afhandling med samme titel, indleveret og forsvaret ved Institut for Informations- og medievidenskab, Aarhus Universitet.
Et æstetisk interface er et interface, hvor oplevelsen af interaktionen selv er i centrum. Det mest dominerende eksempel i interfacekulturen er computerspillet. Denne bog gennemgår computerspillets historie som æstetisk interface fra begyndelsen i 1962 med Spacewar! til aktuelle spil som Metal Gear Solid. Samtidig rummer den en teoretisk ramme til at forstå computerspillet som æstetisk interface – dets rum og dets sprog – med inddragelse af sproghandlingsteori (Austin og Benveniste) og moderne æstetisk teori (Benjamin, Deleuze og Heidegger).
I en tid hvor computerspil ofte kritiseres, fremhæver bogen computerspillets dannelsespotentiale. Bogen indgår desuden i en debat om æstetikkens rolle generelt. Æstetisk erfaring vedrører ikke kun kunst, men kan heller ikke reduceres til et spørgsmål om ‘flot design’. Bogen rejser det fundamentale spørgsmål, om der i sanseoplevelsen af det populærkulturelle computerspil ligger mere end skønhed?
Bogen er blevet til på baggrund af en ph.d.-afhandling med samme titel, indleveret og forsvaret ved Institut for Informations- og medievidenskab, Aarhus Universitet.
| Undertitel | Computerspillet i en interfacekultur og interfacet i computerspillet |
|---|---|
| Forfatter | Christian Ulrik Andersen |
| Forlag | Digital Aesthetics Research Center |
| Indbinding | Paperback |
| Product Type | paperback |
| Varegruppe | Samfund, div. |
| Ekspedition | DBK |
| Udgivelsesdato | 29. maj 2009 |
| Sideantal | 260 |
| Bredde | 170 |
| Højde | 220 |
| Dybde | 16 |
| Vægt | 457 |
| Første udgave | 2009 |
| Oplagsdato | 30. maj 2009 |
| Oplag | 1 |
| Udgave | 1 |
| ISBN-13 | 9788776916282 |
| ISBN-10 | 8776916286 |
| EAN | 9788791810091 |
| Sprog | dan |
| Orignalsprog | dan |
| Illustreret i farver/sh | Nej |





