Didaktisk refleksion

Af: Lea Lund
310,00 kr
På lager
ISBN
9788771604115
Fra forskning i læreres læring og kompetenceudvikling ved vi, at lærere tager deres egne erfaringer som studerende med sig ud i klasserummene, og disse indlejrede erfaringer kan være svære at ændre. De erfaringer er så dybt indlejret kropsligt og tavst - ligesom det at køre på cykel - at det kan være svært at lave om på. Ved at give tid og plads til en særlig opmærksomhed på dette er det dog muligt at ændre på holdninger og handlinger til gavn for undervisningen. En sådan opmærksomhed bør skabes i et kollegialt læringsfællesskab, da man ved at arbejde med didaktisk opmærksomhed i et kollegialt læringsfællesskab kan udvikle et fælles sprog og en fælles optik på undervisningen og dermed skabe større bevidsthed om egne handlinger. Denne indsigt i praksis opnås ved at komme tæt på det, der foregår i klasserummene - for eksempel gennem observation af undervisningen og efterfølgende refleksiv dialog.

Denne bog understøtter udviklingen af en kollegial bevidsthed om læreres pædagogiske dømmekraft ved dels at give forskningsmæssigt belæg og indsigt, dels komme med konkrete bud og redskaber til at italesætte og arbejde med et didaktisk vokabular i et kollegialt læringsfællesskab. Bogen henvender sig til lærere, lærerkollegier og pædagogiske ledere, der ønsker at arbejde med lærerudvikling i folkeskolen og på ungdomsuddannelser.
Specifikationer
Undertitel Når lærere sætter ord på egen praksis
Forfatter Lea Lund
Forlag Dafolo
Indbinding Paperback
Thema koder Undervisningsfærdigheder og undervisningsmetoder
Varegruppe Skole- og lærebøger, div.
Ekspedition DAF
Udgivelsesdato 10. aug. 2017
Sideantal 111
Bredde 170
Højde 240
Dybde 7
Vægt 285
Første udgave 2017
Oplagsdato 10. aug. 2017
Oplag 1
Udgave 1
Serie Undervisning og læring - Didaktik
ISBN-13 9788771604115
ISBN-10 8771604111
EAN 9788771604115
Sprog dan
Orignalsprog dan
Illustreret i farver/sh Nej
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.