Elevens læring og dannelse

Af: Søren Pjengaard, Jørn Bjerre, Volker Bunzendahl, Niels Egelund, Andreas Mikael Fonfara, Mads Hermansen, Bo Birk Nielsen, Benedikte Vilslev Petersen, Lene Tanggaard og Jan Tønnesvang
413,75 kr
På lager
ISBN
9788771606409
Elevens læring og dannelse er en grundbog fortrinsvis rettet mod læreruddannelsen og fagområdet 'lærerens grundfaglighed'. Her anlægges fem forskellige læringspsykologiske optikker på skolerelaterede temaer som motivation, identitet, læring og dannelse. Ved hjælp af fire gennemgående cases tydeliggøres det, hvad der kommer i forgrunden, når den samme case analyseres fra forskellige teoretiske ståsteder.

Indholdet er struktureret ud fra akronymet KAPSEL:

Kognitionspsykologi
Adfærdspsykologi
Psykodynamisk psykologi
Sociokulturel psykologi
Eksistenspsykologi
Læring og dannelse

Hver af de læringspsykologiske positioner uddybes grundigt i det fagsprog, der hører til den specifikke tradition, og casene analyseres kort og enkelt ud fra hver læringspsykologiske position. De fem læringspsykologier bindes sammen af en opsummerende del, der sammenstiller de forskellige teoriers forhold til læring og dannelse. Afslutningsvis argumenteres der for en integrativ psykologi og læringsforståelse kaldet refleksiv praksislæring.

Alle skribenterne er blevet udfordret med krav om at medtænke dannelsesforestillinger i de forskellige kapitler under skyldig hensyntagen til det læringspsykologiske udgangspunkt. Denne sammentænkning er ikke tidligere set så eksplicit udfoldet i teoretisk litteratur om læringspsykologi. Med dette ønsker forfatterne sammen at bygge bro hen over to dominerende og til tider unødigt rivaliserende diskurser i pædagogikken: læringsdiskursen og dannelsesdiskursen.

Bogen henvender sig primært til studerende og undervisere ved læreruddannelsen og sekundært til universiteternes uddannelser inden for pædagogisk psykologi, psykologi, pædagogik og sociologi. Men også praktiserende lærere kan med fordel læse med for at få nye perspektiver at betragte, udvikle og forandre egen praksis ud fra.
Specifikationer
Undertitel Fem læringspsykologiske forståelser af motivation, identitet, læring og dannelse
Forfatter Søren Pjengaard, Jørn Bjerre, Volker Bunzendahl, Niels Egelund, Andreas Mikael Fonfara, Mads Hermansen, Bo Birk Nielsen, Benedikte Vilslev Petersen, Lene Tanggaard og Jan Tønnesvang
Forlag Dafolo Forlag
Indbinding Paperback
Thema koder Skoler, Uddannelse. Pædagogik
Varegruppe Skole- og lærebøger, div.
Ekspedition DAF
Udgivelsesdato 1. aug. 2018
Sideantal 342
Bredde 0
Højde 0
Dybde 0
Vægt 900
Første udgave 2018
Oplagsdato 1. aug. 2018
Oplag 1
Udgave 1
Serie Undervisning og læring
ISBN-13 9788771606409
ISBN-10 8771606408
EAN 9788771606409
Sprog dan
Orignalsprog dan
Illustreret i farver/sh Nej
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.