Empirisk dannelsesforskning
Kan man måle dannelse og dannelsesprocesser? Kan man egentlig forske med pædagogikken som afsæt? Og kan man forske normativt i spændingsfeltet mellem teori, praksis og empiri?
Empirisk dannelsesforskning er et nyt begreb i dansk uddannelsesforskning. Begrebet antyder, at dannelse kan belyses gennem empiri, og at begrebet hører hjemme i fællesmængden mellem to ellers modstridende traditioner: den evidensbaserede empiriske pædagogik og den normative teoretiske pædagogik.
Bogen fremskriver dette nye begreb, hvor pædagogisk teori og pædagogisk praksis mødes i empirien. Det kommer til syne i de fortolkninger, vi med teori kan lave om praksis, og i de udfordringer praksis stiller til teorien og empirien.
Empirisk dannelsesforskning henvender sig både til studerende og til forskere, der undersøger den pædagogiske virkelighed, hvori dannelse er central.
Undertitel | Mellem teori, empiri og praksis |
---|---|
Forfatter | Thomas Illum Hansen;Leo Komischke-Konnerup;Ane Qvortrup;Thomas R.S. Albrechtsen;Hanne Fie Rasmussen;Lene Tanggaard Pedersen;Alexander von Oettingen;Merete Wiberg |
Forlag | Gyldendal |
Indbinding | Bog |
Thema koder | Uddannelse. Pædagogik |
Varegruppe | Skole- og lærebøger, div. |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 22. mar. 2018 |
Sideantal | 266 |
Bredde | 141 |
Højde | 220 |
Dybde | 17 |
Vægt | 342 |
Første udgave | 2018 |
Oplagsdato | 23. sep. 2022 |
Oplag | 2 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788741270968 |
ISBN-10 | 8741270968 |
EAN | 9788741270968 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |