En skabende skole
0,00 kr
500
ISBN
9788774695943
Bogen er en vifte af rektor Svend E. Pedersens seneste udspil til folkeskolen. Et oplæg til debat og samtale, men også en række handlingsforslag. Det er igennem handlingen vi lærer.
Bogen har fem hovedafsnit. Lærere, elever, ledelse, skolen og en afsluttende haglbyge.
"Det vil gavne den danske folkeskole, om vi turde sige: Lærere først. Hvordan skaber vi rammer, vilkår og muligheder for et godt lærerarbejde? Hvilke krav skal vi stille til læreren i forandringens folkeskole? Hvordan grund- og videreuddanner vi lærerne i fremtiden og til fremtiden"?
"Smid klokke, skema og kalender ud af skolen, så begynder den at fungere".
Kald eller fald.
Folkeskolen, god bedre, bedst.
God til det grundlæggende, bedre til færre fag og emner, bedst til børn i hele verden.
I afsnittet om elever møder du artikler om "Barndommens land" og "Ungdomspiloter". Også i dette afsnit er der forslag til en skole, der gør noget, frem for en skole, der viser noget.
Det gør vi i indskolingen:
- danner voksenteams omkring børnene
- går fra årsskema til periodeplaner
- har forældredag hver dag
Samarbejde omkring indskoling
- fælles bestyrelse for skole og SFO
- fælles ledelse, med fælles kontorfaciliteter - fælles lokaler og materialer
I bogen findes Svend E. Pedersens oplæg til folkeskolerådet om ledelse i forandringens folkeskole og en artikel om "at lede er at uddanne".
I skoleafsnittet lægges op til en vidtgående reform af folkeskoleloven. "Vi må sige farvel til den folkeskole, vi kender i dag og udvikle en skole, der er tilpasset de krav og muligheder som gælder for det fremtidige videnssamfund". "Den tid er forbi, hvor store reformer blev gennemført med mange års mellemrum. Skolen må indstille sig på, at loven er til konstant revision".
Bogen har fem hovedafsnit. Lærere, elever, ledelse, skolen og en afsluttende haglbyge.
"Det vil gavne den danske folkeskole, om vi turde sige: Lærere først. Hvordan skaber vi rammer, vilkår og muligheder for et godt lærerarbejde? Hvilke krav skal vi stille til læreren i forandringens folkeskole? Hvordan grund- og videreuddanner vi lærerne i fremtiden og til fremtiden"?
"Smid klokke, skema og kalender ud af skolen, så begynder den at fungere".
Kald eller fald.
Folkeskolen, god bedre, bedst.
God til det grundlæggende, bedre til færre fag og emner, bedst til børn i hele verden.
I afsnittet om elever møder du artikler om "Barndommens land" og "Ungdomspiloter". Også i dette afsnit er der forslag til en skole, der gør noget, frem for en skole, der viser noget.
Det gør vi i indskolingen:
- danner voksenteams omkring børnene
- går fra årsskema til periodeplaner
- har forældredag hver dag
Samarbejde omkring indskoling
- fælles bestyrelse for skole og SFO
- fælles ledelse, med fælles kontorfaciliteter - fælles lokaler og materialer
I bogen findes Svend E. Pedersens oplæg til folkeskolerådet om ledelse i forandringens folkeskole og en artikel om "at lede er at uddanne".
I skoleafsnittet lægges op til en vidtgående reform af folkeskoleloven. "Vi må sige farvel til den folkeskole, vi kender i dag og udvikle en skole, der er tilpasset de krav og muligheder som gælder for det fremtidige videnssamfund". "Den tid er forbi, hvor store reformer blev gennemført med mange års mellemrum. Skolen må indstille sig på, at loven er til konstant revision".
Undertitel | et arbejdsmateriale der indeholder artikler, foredrag, interviews, kronikker, synspunkter, holdninger og forslag til handlinger i form af projektbeskrivelser og pædagogiske opstillinger |
---|---|
Forlag | Kroghs Forlag |
Indbinding | 12 |
Product Type | 1 |
Sideantal | 82 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
Serie | Pædagogik og ledelse |
Sprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |