Fællesskab mod mobning
227,50 kr
503
ISBN
9788772813745
Fællesskab mod mobning - klassemødet - grundlag for trivsel
I bogen Fællesskab mod mobning - klassemødet - grundlag for trivsel gives der et konkret bud på, hvordan lærere og pædagoger systematisk og målrettet kan arbejde med den enkelte elevs sociale kompetencer samt klassens fællesskab og generelle trivsel.
Når klassemødet bruges som pædagogisk værktøj, forebygges mobning. Desuden lærer eleverne, at klassens trivsel er afhængig af den enkeltes handlinger, og at de hermed har ansvar for fællesskabet.
Forfatterne argumenterer for, at trivsel og faglighed hænger sammen, idet trivsel er en grundlæggende forudsætning for, at eleverne kan udvikle og udnytte deres læringsmæssige potentiale. Men også på andre områder vil klassemødet som værktøj gavne: Det træner eleverne i grundlæggende færdigheder i kommunikation og giver dem forudsætninger for at kunne samarbejde. Endvidere vil eleverne få erfaringer med, hvordan demokratiet som livsform fungerer.
Formålet med klassemøder sammenfattes i følgende punkter:
- At eleverne lærer hinanden at kende og lærer at tage hensyn, så alle kan trives bedst muligt, og et godt klassefællesskab kan opbygges
- At eleverne lærer at respektere og acceptere hinanden og hinandens forskelligheder
- At eleverne lærer, at det er i orden at diskutere problemer og konflikter
- At eleverne lærer, at de kan få hjælp af de voksne
- At eleverne lærer at give og modtage hjælp i forhold til klassekammeraterne
- At skabe forudsætninger for, at eleverne på længere sigt aktivt kan tage del i demokratiske processer
- At forebygge mobning
Klassemødet kan bruges på alle klassetrin lige fra børnehaveklassen til 10. klasse.
Bogen henvender sig til lærere og de pædagoger, som indgår i skolens arbejde, eller som på anden måde har mulighed for at arbejde med en elevgruppes sociale kompetencer og trivsel.
I bogen Fællesskab mod mobning - klassemødet - grundlag for trivsel gives der et konkret bud på, hvordan lærere og pædagoger systematisk og målrettet kan arbejde med den enkelte elevs sociale kompetencer samt klassens fællesskab og generelle trivsel.
Når klassemødet bruges som pædagogisk værktøj, forebygges mobning. Desuden lærer eleverne, at klassens trivsel er afhængig af den enkeltes handlinger, og at de hermed har ansvar for fællesskabet.
Forfatterne argumenterer for, at trivsel og faglighed hænger sammen, idet trivsel er en grundlæggende forudsætning for, at eleverne kan udvikle og udnytte deres læringsmæssige potentiale. Men også på andre områder vil klassemødet som værktøj gavne: Det træner eleverne i grundlæggende færdigheder i kommunikation og giver dem forudsætninger for at kunne samarbejde. Endvidere vil eleverne få erfaringer med, hvordan demokratiet som livsform fungerer.
Formålet med klassemøder sammenfattes i følgende punkter:
- At eleverne lærer hinanden at kende og lærer at tage hensyn, så alle kan trives bedst muligt, og et godt klassefællesskab kan opbygges
- At eleverne lærer at respektere og acceptere hinanden og hinandens forskelligheder
- At eleverne lærer, at det er i orden at diskutere problemer og konflikter
- At eleverne lærer, at de kan få hjælp af de voksne
- At eleverne lærer at give og modtage hjælp i forhold til klassekammeraterne
- At skabe forudsætninger for, at eleverne på længere sigt aktivt kan tage del i demokratiske processer
- At forebygge mobning
Klassemødet kan bruges på alle klassetrin lige fra børnehaveklassen til 10. klasse.
Bogen henvender sig til lærere og de pædagoger, som indgår i skolens arbejde, eller som på anden måde har mulighed for at arbejde med en elevgruppes sociale kompetencer og trivsel.
Forfatter | Helle Høiby, Marianne Levin, Anette Thulin |
---|---|
Forlag | Dafolo |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Uddannelsesadministration og uddannelsesorganisering |
Varegruppe | Skole- og lærebøger, div. |
Ekspedition | DAF |
Udgivelsesdato | 3. jul. 2008 |
Sideantal | 96 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 2008 |
Oplagsdato | 1. jan. 1900 |
Oplag | 0 |
Udgave | 2 |
ISBN-13 | 9788772813745 |
ISBN-10 | 8772813741 |
EAN | 9788772813745 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |