Fagsprog i naturfag
Når elever arbejder med sproglige genrer i naturfag, får de en større viden om og forståelse for fagene. Og de bliver bedre til at læse og selv skrive fagtekster.
Fagsprog i naturfag gennemgår de naturfaglige genrer (undersøgelse, klassifikation, argumentation osv.) og viser, hvordan læreren kan opbygge elevernes kendskab til sproglige mønstre og strukturer. Det indebærer for eksempel:
-
analyser af naturfaglige teksters struktur, sprog og visuelle udtryk
-
præsentation af den systemisk-funktionelle sprogmodel som teoretisk grundlag for elevers aktive brug af fagsprog
-
stilladsering på makro-, meso- og mikroniveau.
Bogen gennemgår dernæst de sproglige ressourcer, eleverne skal beherske for at kunne skrive fagtekster i naturfagene. Desuden giver den læreren konkrete pædagogiske værktøjer til undervisning i læse- og skrivefaglighed.
Fagsprog i naturfag henvender sig til læreruddannere og lærerstuderende, som skal planlægge, gennemføre eller deltage i naturfagsdidaktisk undervisning. Herudover kan naturfagslærere, læse- og naturfagsvejledere i grundskolen og lærere i gymnasiet finde inspiration til, hvordan de kan styrke elevernes greb om naturfagene med et øget fokus på fagsprog.
| Forfatter | John Polias |
|---|---|
| Forlag | Akademisk Forlag |
| Indbinding | Hæftet |
| Thema koder | Læreruddannelse |
| Varegruppe | Skole- og lærebøger, div. |
| Ekspedition | DBK |
| Udgivelsesdato | 1. maj 2020 |
| Sideantal | 200 |
| Bredde | 175 |
| Højde | 240 |
| Dybde | 13 |
| Vægt | 438 |
| Første udgave | 2020 |
| Oplagsdato | 1. maj 2020 |
| Oplag | 1 |
| Udgave | 1 |
| Serie | Didaktikserien |
| ISBN-10 | 8750053701 |
| EAN | 9788750053705 |
| Sprog | dan |
| Orignalsprog | dan |
| Illustreret i farver/sh | Nej |


