Flamingoeffekten

Af: Flemming Balvig og Lars Holmberg
525,00 kr
På lager
ISBN
9788757421842
Misforståelser er udbredte. Ikke desto mindre spiller de en stor rolle for, hvordan vi vælger at handle, og hvad vi tror andre mennesker forventer af os. Som flamingoer handler vi ud fra det indtryk, vi har af, hvad normen er.

”Flamingoeffekten” påviser, hvor udbredt og hvor mangesidet fænomenet ’sociale misforståelser’ er i vor indbyrdes omgang med hinanden – og de konsekvenser det har for den enkelte og for samfundet. Et klassisk eksempel er unge som tror, at andre unge drikker langt mere end det faktisk er tilfældet – og det får nogle unge til at drikke mere end de har lyst til.

Bogen introducerer begrebet social pejling, som en metode til korrektion af sociale misforståelser – eller rettere, en mangfoldighed af forskellige metoder. Med ”Flamingoeffekten” får du en oversigt over disse metoders anvendelse i praksis og resultaterne heraf, i Danmark såvel som i udlandet. Forfatterne giver en række anbefalinger til, hvordan social pejling kan udbygges, understøttes og integreres i forebyggelsesarbejdet vedrørende risikoadfærd såsom kriminalitet, tobaksrygning, overdrevent drikkeri mv.

Indholdsoversigt
Forord
Artikel 1. Flamingoeffekten
Artikel 2. Normer og sociale misforståelser
Artikel 3. Social pejling – fremgangsmåder og virkninger
Artikel 4. Hashforsøget
Artikel 5. Ringstedforsøget
Artikel 6. Variationer over Ringstedforsøget
Artikel 7. Social pejling i trafikken
Artikel 8. Aarhus Eksperimentet
Artikel 9. Social pejling i skolen – om skolen
Artikel 10. Social pejling mod vold og mobning
Artikel 11. Social pejling mellem kønnene
Artikel 12. Sukkersherifferne ser sødt
Artikel 13. Med straf skal stemmer bygges
Artikel 14. Miljø, skat og social pejling
Artikel 15. Social pejling på direktionsgangen
Artikel 16. Social pejling bag tremmer
Artikel 17. Når forebyggelse ikke virker
Artikel 18. Danmarksforsøget
Artikel 19. Social pejling i Danmark
Referencer 
Specifikationer
Undertitel Sociale overdrivelser og social pejling
Forfatter Flemming Balvig og Lars Holmberg
Forlag DJØF
Indbinding Hæftet
Thema koder Socialpsykologi og gruppepsykologi
Varegruppe Erhverv, div.
Ekspedition DBK
Udgivelsesdato 16. apr. 2014
Sideantal 412
Bredde 155
Højde 230
Dybde 25
Vægt 681
Første udgave 2014
Oplagsdato 16. apr. 2014
Oplag 1
Udgave 1
ISBN-13 9788757421842
ISBN-10 8757421846
EAN 9788757421842
Sprog dan
Orignalsprog dan
Illustreret i farver/sh Nej
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.