Forbrugets kulturhistorie
Mobiler, tøj og mad. Vi forbruger alle sammen hver eneste dag. Men hvad mener vi egentlig med forbrug, og hvordan er forbrug blevet produceret? I Forbrugshistorie udforsker en gruppe historikere, hvordan danskernes forbrug har udviklet sig fra de første formelle butikker og frem til i dag.
Forbrug opstår ikke ud af det blå. Forbrug hænger sammen med udviklingen fra småbutikker til supermarkeder, fra diligencerejsen til bilferien og fra kolonial luksus til hvermandseje. Forbrugets kulturhistorie er derfor historien om, hvordan markedskræfter, teknologi, begær, smag og opdragelse skaber og påvirker forbrug. I bogen hører vi blandt andet om, hvordan de store varehuse sidst i 1800-tallet gav opskriften på det gode liv, hvordan børnefjernsyn i 1970'erne blev opfattet som skadeligt for velfærdsstatens børn, og hvordan bilferien i efterkrigstiden blev markedsført som middelklassens mulighed for at tage på eventyr.
Undertitel | Butik, by og forbrugere efter 1660 |
---|---|
Forlag | Aarhus Universitetsforlag |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Samfund og kultur: generelt |
Varegruppe | Kulturhistorie, etnografi |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 14. nov. 2017 |
Sideantal | 294 |
Bredde | 173 |
Højde | 240 |
Dybde | 22 |
Vægt | 828 |
Første udgave | 2017 |
Oplagsdato | 14. nov. 2017 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788771842142 |
ISBN-10 | 8771842144 |
EAN | 9788771842142 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |