Fornyelsens kunst
Kreativitet skal udvikles i skolen. Men hvad er kreativitet, og hvordan kan den fremmes? Lene Tanggaard præsenterer de pædagogiske og psykologiske teorier, der ligger til grund for vidt forskellige forestillinger om, hvad kreativitet er - fra kunstneren, der går sine egne veje, til innovatoren, der skaber et produkt med værdi for andre. Gennem interview på tre skoler giver hun indblik i, hvordan en række lærere i praksis fremmer kreativiteten i indskolingens musisk-æstetiske fag såvel som i overbygningens boglige fag.
Lene Tanggaard viser, at improvisation og fornyelse er nødvendig for at forblive professionel og for at sikre gode læringsmiljøer. Nøgleordene i hendes model for udvikling af kreativitet er fordybelse, 'fuskeri' og modstand fra materialet.
Bogen er en guide til udvikling af kreativitet i praksis og giver samtidig et teoretisk fundament for at forholde sig til debatten om kreativitet i skolen og det moderne samfund.
Forfatter | Lene Tanggaard |
---|---|
Forlag | Akademisk Forlag |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Grundskoler og skoler for mellemtrinnet |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 20. mar. 2020 |
Sideantal | 176 |
Bredde | 140 |
Højde | 223 |
Dybde | 15 |
Vægt | 262 |
Første udgave | 2020 |
Oplagsdato | 20. mar. 2020 |
Oplag | 1 |
Udgave | 2 |
ISBN-10 | 8750055658 |
EAN | 9788750055655 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |