Fortællingen om Thise Mejeri
248,75 kr
På lager
ISBN
9788799886173
Bogen giver er en førstehåndsberetning om etableringen af et lille økologisk andelsmejeri, der klarer sig mod alle odds: Et stykke enestående dansk virksomhedshistorie om jysk stædighed, loyalitet og tro på og passion for økologi.
»På en mørk aften med slagregn mod de små ruder mødes en gruppe mennesker i november 1987 i stuen på en gård i Villerslev i Thy for at snakke om muligheder for at afsætte deres økologiske mælk. Mødet er kl. 20.00, da flere, ud over en times kørsel, også skal nå en aftenmalkning, et bad og en aftensmad først. Gruppen består af en halv snes yngre landmænd, som har drevet deres gårde efter økologiske/biodynamiske principper i kortere eller længere tid eller er i færd med en omlægning til en ›ny‹ driftsform, hvor der ikke anvendes kunstgødning og sprøjtemidler/pesticider. De nye ideologier skal ses som et gryende paradigmeskifte i dansk landbrug. Det er et opgør mod det fremstormende – og i pionerernes øjne hæmningsløse – industrielle landbrug baseret på ukontrolleret anvendelse af kemiske produkter.« – fra bogens indledning.
Således tager fortællingen sin begyndelse ved den spæde opstart i 1987, hvor en lille gruppe mælkeproducenter henvendte sig til mejeriets daværende ejer, Peter Pedersen. Disse pionerer forhørte sig om muligheden for at få deres økologiske mælk tappet på kartoner, så de kunne sælge den. Set med datidens øjne var det et temmelig hasarderet projekt. Peter Pedersen tog udfordringen op sammen med økologerne, men det blev på ingen måde en dans på kornblomster. Tiden var til stordriftsfordele, og dansk mejeribrug oplevede en »nødvendig« strukturtilpasning, der kraftigt reducerede antallet af andelsmejerier. Hertil kom, at økologi var et fremmedord blandt forbrugerne. Nok var selve forarbejdningen, hvor den rå mælk blev omdannet til mejeriprodukter, relativt ukompliceret, men salget var sløjt og likviditeten ligeså. Ingen af økologerne havde forestillet sig, at afsætningen af deres produkter ville blive så vanskelig, som den viste sig at være.
Gennembruddet på salgsfronten kom da FDB (i dag Coop) i uge 29 i 1993 lancerede en kampagne for økologiske fødevarer i landets SuperBrugser. Hermed fik salget af økologisk mælk et kæmpe løft. I 1995 indgås et samarbejde med den københavnske supermarkedskæde Irma – dette samarbejde skulle vise sig at få uvurderlig betydning for Thise Mejeri.
»Thise har snorlige kvalitet. Der er respekt for tingene. Alle kan være med. De tænker på det hele. Produktudvikling, vandforbruget, atmosfæren, de har smukke tanker, de arbejder hele tiden på kanten. Det er produktet før os. Det er sådan, de tænker. Smag og fylde. Deres varer kan måle sig med alt. De forstår også at sælge varen. Og der er stærke landmænd i Thise Mejeri. På et tidspunkt gik snakken i København, at Vesterhavsosten fik sin smag direkte fra havet. Københavnere, du. De ved ikke en skid, ha ha.« – Søren Gericke
I dag indvejer mejeriet i Thise omkring 20% af den økologiske mælk i Danmark og er dermed landets næststørste mejeri. Mejeriet ejes af 75 andelshavere og har godt og vel 220 ansatte.
Bogen gennemgår mejeriets historie i både med- og modvind, og som en væsentlig del af fortællingen er der interviews med formænd, andelshavere, ansatte, direktør og salgschef samt tidligere direktør for Irma, Alfred Josefsen, og kokken, Søren Gericke.
Teksten er skrevet af en af mejeriets stiftere og tidligere bestyrelsesmedlem Jens Handrup, med assistance fra hans datter Linda Handrup, der er cand.mag. og journalist.
Bogen er illustreret med helt nye fotografier fra hverdagen på mejeriet og blandt andelshaverne - samt fra ostelageret ved Bovbjerg, hvor Vesterhavsosten modnes i knap et halvt år. Bag fotografierne står Per Andersen, som i 2014 udgav den meget roste fotobog Fortællinger fra Fur.
Og for øvrigt arbejder forlæggeren deltid på mejeriet i Thise.
»På en mørk aften med slagregn mod de små ruder mødes en gruppe mennesker i november 1987 i stuen på en gård i Villerslev i Thy for at snakke om muligheder for at afsætte deres økologiske mælk. Mødet er kl. 20.00, da flere, ud over en times kørsel, også skal nå en aftenmalkning, et bad og en aftensmad først. Gruppen består af en halv snes yngre landmænd, som har drevet deres gårde efter økologiske/biodynamiske principper i kortere eller længere tid eller er i færd med en omlægning til en ›ny‹ driftsform, hvor der ikke anvendes kunstgødning og sprøjtemidler/pesticider. De nye ideologier skal ses som et gryende paradigmeskifte i dansk landbrug. Det er et opgør mod det fremstormende – og i pionerernes øjne hæmningsløse – industrielle landbrug baseret på ukontrolleret anvendelse af kemiske produkter.« – fra bogens indledning.
Således tager fortællingen sin begyndelse ved den spæde opstart i 1987, hvor en lille gruppe mælkeproducenter henvendte sig til mejeriets daværende ejer, Peter Pedersen. Disse pionerer forhørte sig om muligheden for at få deres økologiske mælk tappet på kartoner, så de kunne sælge den. Set med datidens øjne var det et temmelig hasarderet projekt. Peter Pedersen tog udfordringen op sammen med økologerne, men det blev på ingen måde en dans på kornblomster. Tiden var til stordriftsfordele, og dansk mejeribrug oplevede en »nødvendig« strukturtilpasning, der kraftigt reducerede antallet af andelsmejerier. Hertil kom, at økologi var et fremmedord blandt forbrugerne. Nok var selve forarbejdningen, hvor den rå mælk blev omdannet til mejeriprodukter, relativt ukompliceret, men salget var sløjt og likviditeten ligeså. Ingen af økologerne havde forestillet sig, at afsætningen af deres produkter ville blive så vanskelig, som den viste sig at være.
Gennembruddet på salgsfronten kom da FDB (i dag Coop) i uge 29 i 1993 lancerede en kampagne for økologiske fødevarer i landets SuperBrugser. Hermed fik salget af økologisk mælk et kæmpe løft. I 1995 indgås et samarbejde med den københavnske supermarkedskæde Irma – dette samarbejde skulle vise sig at få uvurderlig betydning for Thise Mejeri.
»Thise har snorlige kvalitet. Der er respekt for tingene. Alle kan være med. De tænker på det hele. Produktudvikling, vandforbruget, atmosfæren, de har smukke tanker, de arbejder hele tiden på kanten. Det er produktet før os. Det er sådan, de tænker. Smag og fylde. Deres varer kan måle sig med alt. De forstår også at sælge varen. Og der er stærke landmænd i Thise Mejeri. På et tidspunkt gik snakken i København, at Vesterhavsosten fik sin smag direkte fra havet. Københavnere, du. De ved ikke en skid, ha ha.« – Søren Gericke
I dag indvejer mejeriet i Thise omkring 20% af den økologiske mælk i Danmark og er dermed landets næststørste mejeri. Mejeriet ejes af 75 andelshavere og har godt og vel 220 ansatte.
Bogen gennemgår mejeriets historie i både med- og modvind, og som en væsentlig del af fortællingen er der interviews med formænd, andelshavere, ansatte, direktør og salgschef samt tidligere direktør for Irma, Alfred Josefsen, og kokken, Søren Gericke.
Teksten er skrevet af en af mejeriets stiftere og tidligere bestyrelsesmedlem Jens Handrup, med assistance fra hans datter Linda Handrup, der er cand.mag. og journalist.
Bogen er illustreret med helt nye fotografier fra hverdagen på mejeriet og blandt andelshaverne - samt fra ostelageret ved Bovbjerg, hvor Vesterhavsosten modnes i knap et halvt år. Bag fotografierne står Per Andersen, som i 2014 udgav den meget roste fotobog Fortællinger fra Fur.
Og for øvrigt arbejder forlæggeren deltid på mejeriet i Thise.
Forfatter | Jens og Linda Handrup |
---|---|
Forlag | Forlaget Wunderbuch |
Indbinding | Indbundet |
Thema koder | Anvendt økologi, Miljøbeskyttelse: ideologi, Økologisk landbrug, Økologisk mad og madlavning |
Varegruppe | Biografier & erindringer |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 24. nov. 2016 |
Sideantal | 144 |
Bredde | 219 |
Højde | 288 |
Dybde | 24 |
Vægt | 1024 |
Første udgave | 2016 |
Oplagsdato | 25. nov. 2016 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788799886173 |
ISBN-10 | 8799886170 |
EAN | 9788799886173 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |
Photographer | Per Andersen |