Fra konflikt til dialog i skolen
198,75 kr
På lager
ISBN
9788762408630
Fra konflikt til dialog i skolen omhandler konflikthåndteringsmetoden mediation. Bogen viser, hvordan mediation eller mægling kan bruges i skolen både af lærere og elever. Forfatteren redegør også for andre metoder til at fremme et bedre samarbejdsmiljø i klassen, fx aktiv lytning, girafsprog, cirkelsamtale og forumspil. 2. udgave rummer ud over en række uddyb-ninger og ajourføringer nye afsnit om mægling i grupper og om indførelse af mægling i skolen.
Sidstnævnte afsnit indeholder en overskuelig liste over forhold, der hæmmer og fremmer brugen af mægling i skolen. Fx er ledernes indstilling alt-afgørende for en vellykket indførelse, ligesom også lærerteamet aktivt kan hjælpe til med at gøre mæglingen til et fast punkt på dagsordnen.
Bogen henvender sig til lærere og lærerteam, skoleledere og lærer-studerende, der ønsker at stå bedre rustet til at møde skolehverdagens mange modsætningsfyldte situationer.
»Fra konflikt til dialog i skolen er en spændende og meget brugbar bog. Den indeholder masser af gode ideer, som både lærere og elever kan bruge - og der er et glimrende perspektiv i selve belysningen af temaet. Bogen passer fint ind i den skole, der skal have fat i børn som deltagere - og herunder også i selve kulturen om den sociale dimension. Jeg håber, bogen bliver udbredt.«
Per Schultz Jørgensen, professor dr. phil.
Nina Raaschou er udviklingskonsulent for folkeskolen i Københavns kommune. Hun er uddannet lærer og har mangeårig erfaring fra folkeskolen som lærer, leder og konsulent samt med undervisning af både elever og lærere i konflikthåndtering. Hun er desuden en erfaren konfliktmægler i både straffesager og civile konflikter.
Sidstnævnte afsnit indeholder en overskuelig liste over forhold, der hæmmer og fremmer brugen af mægling i skolen. Fx er ledernes indstilling alt-afgørende for en vellykket indførelse, ligesom også lærerteamet aktivt kan hjælpe til med at gøre mæglingen til et fast punkt på dagsordnen.
Bogen henvender sig til lærere og lærerteam, skoleledere og lærer-studerende, der ønsker at stå bedre rustet til at møde skolehverdagens mange modsætningsfyldte situationer.
»Fra konflikt til dialog i skolen er en spændende og meget brugbar bog. Den indeholder masser af gode ideer, som både lærere og elever kan bruge - og der er et glimrende perspektiv i selve belysningen af temaet. Bogen passer fint ind i den skole, der skal have fat i børn som deltagere - og herunder også i selve kulturen om den sociale dimension. Jeg håber, bogen bliver udbredt.«
Per Schultz Jørgensen, professor dr. phil.
Nina Raaschou er udviklingskonsulent for folkeskolen i Københavns kommune. Hun er uddannet lærer og har mangeårig erfaring fra folkeskolen som lærer, leder og konsulent samt med undervisning af både elever og lærere i konflikthåndtering. Hun er desuden en erfaren konfliktmægler i både straffesager og civile konflikter.
Undertitel | overvejelser og værktøjer |
---|---|
Forfatter | Nina Raaschou |
Forlag | Kroghs Forlag |
Indbinding | Paperback |
Varegruppe | Skole- og lærebøger, div. |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 27. okt. 2006 |
Sideantal | 144 |
Bredde | 148 |
Højde | 209 |
Dybde | 9 |
Vægt | 240 |
Første udgave | 0 |
Oplagsdato | 27. okt. 2006 |
Oplag | 1 |
Udgave | 2 |
ISBN-13 | 9788762408630 |
ISBN-10 | 8762408631 |
EAN | 9788762408630 |
Sprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |