Fra uddannelsessystemets udkant
248,75 kr
Mangler for tiden på forlagets lager. Leveringstid ukendt.
ISBN
9788771180923
'De åndssvages' historie og deres uddannelsesinstitutioner i Danmark sættes under lup i denne bog. Og det er ikke småting, der kommer for dagens lys.
Bogen trækker tråde tilbage til 1800-tallets første forsøg på undervisning af ‘de åndssvage’, Statens Åndssvageforsorg og den langsomme mentalitetsændring, der i 1980 endelig resulterede i, at multihandicappede børn nu også blev omfattet af børns grundlovssikrede ret til undervisning.
Med udgangspunkt i Vestermarksskolen i Aars fortæller bogen, hvordan vi har behandlet udviklingshæmmede og multihandicappede på kommunalt, regionalt og landsplan, ligesom udviklingen i uddannelsespolitikken og ikke mindst samfundets og den enkeltes syn på ‘de åndssvage’ beskrives.
Karakteristisk for udviklingen er, at området fra begyndelsen har befundet sig i spændingsfeltet mellem et humanistisk menneskesyn – baseret på mangfoldighed og fællesskab – og et teknisk-videnskabelige menneskesyn – baseret på adskillelse og rationalitet.
‘Åndssvage‘ har skræmmende langt op i vores moderne tid været nogle, man gemte væk, og selv i dag – på trods af de mange tanker om inklusion – sættes der ofte vandtætte skotter op mellem ‘normale børns‘ skolegang og ‘de andres’.
Laust Torp Jensen er lærer ved Vestermarksskolen i Aars. Han sidder i det faglige netværk i ViHS (Videnscenter for Handicap og Socialpsykiatri).
Bogen trækker tråde tilbage til 1800-tallets første forsøg på undervisning af ‘de åndssvage’, Statens Åndssvageforsorg og den langsomme mentalitetsændring, der i 1980 endelig resulterede i, at multihandicappede børn nu også blev omfattet af børns grundlovssikrede ret til undervisning.
Med udgangspunkt i Vestermarksskolen i Aars fortæller bogen, hvordan vi har behandlet udviklingshæmmede og multihandicappede på kommunalt, regionalt og landsplan, ligesom udviklingen i uddannelsespolitikken og ikke mindst samfundets og den enkeltes syn på ‘de åndssvage’ beskrives.
Karakteristisk for udviklingen er, at området fra begyndelsen har befundet sig i spændingsfeltet mellem et humanistisk menneskesyn – baseret på mangfoldighed og fællesskab – og et teknisk-videnskabelige menneskesyn – baseret på adskillelse og rationalitet.
‘Åndssvage‘ har skræmmende langt op i vores moderne tid været nogle, man gemte væk, og selv i dag – på trods af de mange tanker om inklusion – sættes der ofte vandtætte skotter op mellem ‘normale børns‘ skolegang og ‘de andres’.
Laust Torp Jensen er lærer ved Vestermarksskolen i Aars. Han sidder i det faglige netværk i ViHS (Videnscenter for Handicap og Socialpsykiatri).
| Undertitel | fra forsorg til folkeskole |
|---|---|
| Forfatter | Laust Torp Jensen |
| Forlag | Frydenlund |
| Indbinding | Hæftet |
| Thema koder | Forsorg for psykisk syge |
| Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
| Ekspedition | DBK |
| Udgivelsesdato | 20. feb. 2013 |
| Sideantal | 173 |
| Bredde | 175 |
| Højde | 247 |
| Dybde | 12 |
| Vægt | 448 |
| Første udgave | 2013 |
| Oplagsdato | 20. feb. 2013 |
| Oplag | 1 |
| Udgave | 1 |
| ISBN-13 | 9788771180923 |
| ISBN-10 | 8771180923 |
| EAN | 9788771180923 |
| Sprog | dan |
| Orignalsprog | dan |
| Illustreret i farver/sh | Nej |




