God pædagogisk praksis
220,00 kr
Udsolgt
ISBN
9788772813813
Undersøgelser har vist, at kun ét ud af otte børn husker tre fjerdedele af, hvad de hører i en traditionel 45 min. lektion. Deres udbytte af oplæg og introduktioner er ofte begrænset, og som følge heraf er mundtlige introduktioner og diskussioner i en klasse den mindst effektive form for undervisning. Jo mindre denne undervisningsform veksler med andre former, jo flere problemer skaber det for eleverne.
God pædagogisk praksis - differentiering og it-støtte i undervisningen er tænkt som inspiration til den vigtige pædagogiske opgave, der ligger i at tilpasse undervisningen til den enkelte elevs behov og muligheder for læring. I den sammenhæng er bevidst, pædagogisk anvendelse af it og andre medier fortsat en stor udfordring.
Fremstillingen bygger på den nyeste forskningsbaserede viden om god undervisning. Forfatteren demonstrerer gennem talrige praktiske eksempler og henvisning til systemteoretisk tilgang, hvordan lærere og pædagoger ved at sætte mål for elevernes læring og ved omhyggelige valg af indhold og af trykte og digitale læremidler kan øge elevernes udbytte af undervisningen væsentligt. En særdeles vigtig enkeltfaktor er organiseringen af en hensigtsmæssig og bevidst brug af it med henblik på at tilgodese elevernes forskellige behov og give dem afpassede udfordringer.
Det er således i høj grad en praksisbog, der henvender sig til alle, der søger svar på praktisk-pædagogiske spørgsmål og inspiration til nyorganisering af undervisningen, herunder pædagogisk velovervejet anvendelse af it, dvs. til lærerstuderende, lærere - individuelt og i team - samt skoleledere.
Forfatteren, Bent B. Andresen, er forsker på Institut for Didaktik på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.
God pædagogisk praksis - differentiering og it-støtte i undervisningen er tænkt som inspiration til den vigtige pædagogiske opgave, der ligger i at tilpasse undervisningen til den enkelte elevs behov og muligheder for læring. I den sammenhæng er bevidst, pædagogisk anvendelse af it og andre medier fortsat en stor udfordring.
Fremstillingen bygger på den nyeste forskningsbaserede viden om god undervisning. Forfatteren demonstrerer gennem talrige praktiske eksempler og henvisning til systemteoretisk tilgang, hvordan lærere og pædagoger ved at sætte mål for elevernes læring og ved omhyggelige valg af indhold og af trykte og digitale læremidler kan øge elevernes udbytte af undervisningen væsentligt. En særdeles vigtig enkeltfaktor er organiseringen af en hensigtsmæssig og bevidst brug af it med henblik på at tilgodese elevernes forskellige behov og give dem afpassede udfordringer.
Det er således i høj grad en praksisbog, der henvender sig til alle, der søger svar på praktisk-pædagogiske spørgsmål og inspiration til nyorganisering af undervisningen, herunder pædagogisk velovervejet anvendelse af it, dvs. til lærerstuderende, lærere - individuelt og i team - samt skoleledere.
Forfatteren, Bent B. Andresen, er forsker på Institut for Didaktik på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.
Undertitel | differentiering og it-støtte i undervisningen |
---|---|
Forfatter | Bent B. Andresen |
Forlag | Dafolo |
Indbinding | Paperback |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | DAF |
Udgivelsesdato | 30. jan. 2009 |
Sideantal | 156 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 2009 |
Oplagsdato | 1. jan. 1900 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788772813813 |
ISBN-10 | 8772813814 |
EAN | 9788772813813 |
Sprog | Dansk |
Orignalsprog | Dansk |
Illustreret i farver/sh | Nej |