Håndbog i anerkendende udforskning
430,00 kr
Print on demand. Leveringstid 3 - 4 uger efter bestilling
ISBN
9788777065552
Anerkendende udforskning (Appreciative Inquiry eller AI) er en samarbejdsorienteret søgen efter det bedste i mennesker, deres organisationer og deres omgivelser. Den involverer opdagelsen af det, der giver liv til et levende system, når det er allermest effektivt, konstruktivt og handlekraftigt i økonomisk, økologisk og menneskelig forstand. Anerkendende udforskning er kunsten og praksissen at stille spørgsmål, der styrker et systems kapacitet for at begribe, forudse og øge sit positive potentiale. Udforskningen foregår ved hjælp af positive spørgsmål og fokuserer på forestillingsevne og nytænkning frem for på de negative, kritiske og selvforstærkende diagnoser, der ofte anvendes i organisationer. Modellen Opdagelse, Drøm, Design og Skæbne knytter energien i den positive kerne til forandringer, man aldrig havde troet var mulige.
Anerkendende udforskning er en af de mest effektive og populære forandringsmetoder i erhvervslivet i dag, og har været anvendt til gennemførelse af forandringsinitiativer i en lang række organisationer verden over.
Denne håndbog rummer alt, hvad man som leder og konsulent har brug for ved lanceringen af et anerkendende udforskningsforløb - fra en beskrivelse af de grundlæggende begreber, som anerkendende udforskning hviler på, til konkrete redskaber og praktiske eksempler.
Anerkendende udforskning er en af de mest effektive og populære forandringsmetoder i erhvervslivet i dag, og har været anvendt til gennemførelse af forandringsinitiativer i en lang række organisationer verden over.
Denne håndbog rummer alt, hvad man som leder og konsulent har brug for ved lanceringen af et anerkendende udforskningsforløb - fra en beskrivelse af de grundlæggende begreber, som anerkendende udforskning hviler på, til konkrete redskaber og praktiske eksempler.
Undertitel | Ideer til forandringsledelse |
---|---|
Forfatter | David L. Cooperrider, Diana Whitney, Jacqueline M. Stavros |
Forlag | Dansk Psykologisk Forlag |
Indbinding | Indbundet |
Thema koder | Erhvervsliv, virksomheder og ledelse |
Varegruppe | Erhverv, div. |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 26. apr. 2011 |
Sideantal | 412 |
Bredde | 177 |
Højde | 247 |
Dybde | 31 |
Vægt | 1010 |
Første udgave | 2011 |
Oplagsdato | 26. apr. 2011 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
Serie | Erhvervspsykologiserien |
ISBN-10 | 8777065557 |
EAN | 9788777065552 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | eng |
Oversætter | Dorte Herholdt Silver |
Foreword Author | Ronald Fry |
Omslagsgrafiker | Nete Banke/Imperiet |
Illustreret i farver/sh | Nej |