Håndtering af IT konflikter
260,00 kr
500
ISBN
9788757418835
Konflikter er opslidende og tærer på følelserne. Ikke mindst når det er svært at overskue hvad der foregår, og hvordan man skal håndtere dem. Det gælder uanset om man er leder eller almindelig projektdeltager.
Samtidig er IT-projekter ofte komplekse, under tidspres og med deltagere som kun har begrænset overskud, så der er risiko for konflikter, som i værste fald kan betyde at projektet mislykkes.
Denne bog beskriver hvordan man gennem planlægning kan mindske risikoen for konflikter i IT-projekter. Den gør det muligt at forstå hvordan en konflikt udvikler sig, og deltagernes reaktioner ud fra psykologiske faktorer og deres indbyrdes kommunikation. Den beskriver, hvad man selv kan gøre som deltager i en konflikt, blandt andet når man skal redde stumperne af et projekt som er ved at gå galt.
Bogen er skrevet, så den kan læses af projektledere, jurister eller forretningsudviklere uden særlig teknisk baggrund, og den er skrevet så både de og tekniske specialister kan få nogle umiddelbare praktiske forslag til hvordan de forstår og håndterer en konflikt i et IT-projekt.
Indholdsoversigt
Indhold
Forord
1. IT-projekter går som regel galt
2. Alle de besværlige venner i et IT-projekt
3. Det er svært at opfylde kravene når man ikke kender dem
4. Afstemning af forventninger til resultatet
5. Det er afgørende hvordan man beskriver og opfatter kravene
6. Vurdering af udviklingstiden og omkostningerne
7. Usikkerhed, udviklingsmodeller og betalingsformer
8. Afklaring af personlig indsats og mål
9. Opbygning af overskud og en personlig forståelse
10. Deltagere i konflikter reagerer begrænset rationelt
11. Håndtering af kompleksitet
12. Højt, men skrøbeligt selvværd
13. Kulturforskelle har en anden betydning end man forestiller sig
14. Psykopater, Aspergere og sociale typer
15. Optrapning
16. Reaktioner på konflikter i forskellige relationer
17. Vælg de rigtige spilleregler før det brænder på
18. Relationer til andre under en konflikt
19. Kommunikation med en modpart under en konflikt
20. Problemløsning med åbne øjne
21. Brandslukning og redefinition
22. Skabelse af enighed om en løsning
23. Gode og dårlige måder at opgive et projekt på
24. Konklusion
Litteratur
Samtidig er IT-projekter ofte komplekse, under tidspres og med deltagere som kun har begrænset overskud, så der er risiko for konflikter, som i værste fald kan betyde at projektet mislykkes.
Denne bog beskriver hvordan man gennem planlægning kan mindske risikoen for konflikter i IT-projekter. Den gør det muligt at forstå hvordan en konflikt udvikler sig, og deltagernes reaktioner ud fra psykologiske faktorer og deres indbyrdes kommunikation. Den beskriver, hvad man selv kan gøre som deltager i en konflikt, blandt andet når man skal redde stumperne af et projekt som er ved at gå galt.
Bogen er skrevet, så den kan læses af projektledere, jurister eller forretningsudviklere uden særlig teknisk baggrund, og den er skrevet så både de og tekniske specialister kan få nogle umiddelbare praktiske forslag til hvordan de forstår og håndterer en konflikt i et IT-projekt.
Indholdsoversigt
Indhold
Forord
1. IT-projekter går som regel galt
2. Alle de besværlige venner i et IT-projekt
3. Det er svært at opfylde kravene når man ikke kender dem
4. Afstemning af forventninger til resultatet
5. Det er afgørende hvordan man beskriver og opfatter kravene
6. Vurdering af udviklingstiden og omkostningerne
7. Usikkerhed, udviklingsmodeller og betalingsformer
8. Afklaring af personlig indsats og mål
9. Opbygning af overskud og en personlig forståelse
10. Deltagere i konflikter reagerer begrænset rationelt
11. Håndtering af kompleksitet
12. Højt, men skrøbeligt selvværd
13. Kulturforskelle har en anden betydning end man forestiller sig
14. Psykopater, Aspergere og sociale typer
15. Optrapning
16. Reaktioner på konflikter i forskellige relationer
17. Vælg de rigtige spilleregler før det brænder på
18. Relationer til andre under en konflikt
19. Kommunikation med en modpart under en konflikt
20. Problemløsning med åbne øjne
21. Brandslukning og redefinition
22. Skabelse af enighed om en løsning
23. Gode og dårlige måder at opgive et projekt på
24. Konklusion
Litteratur
Forfatter | Georg Strøm |
---|---|
Forlag | Jurist- og Økonomforbundet |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Arbejdspsykologi og erhvervspsykologi |
Varegruppe | Erhverv, div. |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 6. nov. 2009 |
Sideantal | 183 |
Bredde | 154 |
Højde | 230 |
Dybde | 13 |
Vægt | 308 |
Første udgave | 2009 |
Oplagsdato | 6. nov. 2009 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788757418835 |
ISBN-10 | 8757418837 |
EAN | 9788757418835 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |