Heureka!
375,00 kr
554
ISBN
9788778818720
Heureka! præsenterer en række grundlæggende teorier og værktøjer til udvikling af idéer, produkter og virksomheder.
Vi har alle prøvet det - at man tænker: "Dét kunne være rigtig smart" eller "Sådan kunne man løse problemet". Men det er de færreste af os, der i praksis forfølger idéen, og sætter den i værk. Somme tider er ideen så besnærende simpel, andre gange er det så vanskeligt, og man prøver forgæves i månedsvis eller længere endnu, før det begynder at lykkes. At finde og virkeliggøre de gode ideer, og at udvikle forbedringer til det, der allerede findes, er hvad innovation handler om.
Heureka! udtales med tryk og stød på første stavelse: ´høw´reka. Ordet er græsk og betyder: "Jeg har fundet det!". Udråbet bruges, når man har løst et vanskeligt problem, forstået en kompliceret sammenhæng eller gjort en opfindelse.
Forord
Denne bog er skrevet til undervisning på de gymnasiale uddannelser hhx, htx og stx samt til uddannelsesforløb på kortere videregående uddannelser og kurser, hvori der indgår innovation. Bogen dækker kernestoffet i faget innovation C og fl ere af kernestofområderne i teknologi A. Derudover vil der være kapitler i bogen, som kan anvendes som supplerende stof i både innovation C og teknologi A, samt i studieområdet eller som supplerende stof i en række andre fag. I bogens indholdsfortegnelse er markeret, hvilke afsnit der svarer til kernestof i innovation C.
Kapitler eller dele heraf kan overspringes, uden at det går ud over helheden.
Bogen er bygget op omkring et længerevarende undervisningsforløb, hvor gymnasieelever eller studerende arbejder med egne forretningsidéer. Det procesorienterede forløb fra idéskabelse til udarbejdelse af forretningsplan og etablering af en virksomhed understøttes af teori og opgaver, således at undervisningen kan tilrettelægges som en vekslen mellem arbejde med teori og selvstændigt projektarbejde.
Som inspiration og illustration af teorier i forbindelse med udarbejdelse af forretningsplanen har bogen et gennemgående eksempel om etablering af virksomheden PaperPlay, der udvikler en billig sammenklappelig stol til børn, fremstillet i kraftigt miljørigtigt pap. Eksemplet viser, hvordan teorierne kan bruges i praksis. Virksomheden er fiktiv.
Kapitel 2-10 i bogen beskæftiger sig med alle faser fra udvikling af den gode idé til etablering af en virksomhed, og stoffet er centreret om innovation og iværksætteri i nystartede virksomheder. Alle faser i processen belyses med relevante begreber, teorier og modeller. Efter hvert kapitel er der arbejdsopgaver: "Jeres virksomhed". Opgaverne passer til hver fase, således at grundlaget for udarbejdelse af en forretningsplan gennemarbejdes punkt for punkt. Bogen kan understøtte koncepter som Young Enterprise Company Programme og European Business Game.
I bogens sidste to kapitler spredes perspektivet ud til teorier og metoder om innovation i eksisterende virksomheder og på nationalt plan.
Bagest er en ordliste med definitioner og forklaringer på de centrale ord og begreber inden for innovation. Derudover er der et stikordsregister.
Vi har alle prøvet det - at man tænker: "Dét kunne være rigtig smart" eller "Sådan kunne man løse problemet". Men det er de færreste af os, der i praksis forfølger idéen, og sætter den i værk. Somme tider er ideen så besnærende simpel, andre gange er det så vanskeligt, og man prøver forgæves i månedsvis eller længere endnu, før det begynder at lykkes. At finde og virkeliggøre de gode ideer, og at udvikle forbedringer til det, der allerede findes, er hvad innovation handler om.
Heureka! udtales med tryk og stød på første stavelse: ´høw´reka. Ordet er græsk og betyder: "Jeg har fundet det!". Udråbet bruges, når man har løst et vanskeligt problem, forstået en kompliceret sammenhæng eller gjort en opfindelse.
Forord
Denne bog er skrevet til undervisning på de gymnasiale uddannelser hhx, htx og stx samt til uddannelsesforløb på kortere videregående uddannelser og kurser, hvori der indgår innovation. Bogen dækker kernestoffet i faget innovation C og fl ere af kernestofområderne i teknologi A. Derudover vil der være kapitler i bogen, som kan anvendes som supplerende stof i både innovation C og teknologi A, samt i studieområdet eller som supplerende stof i en række andre fag. I bogens indholdsfortegnelse er markeret, hvilke afsnit der svarer til kernestof i innovation C.
Kapitler eller dele heraf kan overspringes, uden at det går ud over helheden.
Bogen er bygget op omkring et længerevarende undervisningsforløb, hvor gymnasieelever eller studerende arbejder med egne forretningsidéer. Det procesorienterede forløb fra idéskabelse til udarbejdelse af forretningsplan og etablering af en virksomhed understøttes af teori og opgaver, således at undervisningen kan tilrettelægges som en vekslen mellem arbejde med teori og selvstændigt projektarbejde.
Som inspiration og illustration af teorier i forbindelse med udarbejdelse af forretningsplanen har bogen et gennemgående eksempel om etablering af virksomheden PaperPlay, der udvikler en billig sammenklappelig stol til børn, fremstillet i kraftigt miljørigtigt pap. Eksemplet viser, hvordan teorierne kan bruges i praksis. Virksomheden er fiktiv.
Kapitel 2-10 i bogen beskæftiger sig med alle faser fra udvikling af den gode idé til etablering af en virksomhed, og stoffet er centreret om innovation og iværksætteri i nystartede virksomheder. Alle faser i processen belyses med relevante begreber, teorier og modeller. Efter hvert kapitel er der arbejdsopgaver: "Jeres virksomhed". Opgaverne passer til hver fase, således at grundlaget for udarbejdelse af en forretningsplan gennemarbejdes punkt for punkt. Bogen kan understøtte koncepter som Young Enterprise Company Programme og European Business Game.
I bogens sidste to kapitler spredes perspektivet ud til teorier og metoder om innovation i eksisterende virksomheder og på nationalt plan.
Bagest er en ordliste med definitioner og forklaringer på de centrale ord og begreber inden for innovation. Derudover er der et stikordsregister.
Undertitel | en teori- og værktøjsbog om innovation |
---|---|
Forfatter | Kirsten Frandsen, Birte Ravn Østergaard |
Forlag | Erhvervsskolernes Forlag |
Indbinding | Hardback |
Product Type | Danske bøger |
Varegruppe | Skole- og lærebøger, div. |
Ekspedition | EF |
Udgivelsesdato | 1. aug. 2007 |
Sideantal | 219 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 2007 |
Oplagsdato | 1. jan. 1900 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788778818720 |
ISBN-10 | 8778818729 |
EAN | 9788778818720 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |
Photographer | Andreas Schnalke |