Hulemænd i habitter
Har du nogensinde tænkt over, hvor meget irrationel adfærd fylder i din hverdag?
Den irrationelle adfærd er slikposen, der ikke stod på indkøbslisten, men som alligevel ryger i indkøbskurven på vejen til kassen i supermarkedet. Den uimodståelige trang til at nyde sejren efter et slag Ludo med din 9-årige niece. Smøgerne, du ryger dagligt, uden at du har en egentlig begrundelse for det.
Det handler denne bog om. Og den handler om dig! Det kan vi godt lide, men desværre handler den om de dårlige sider af dig – og alle andre – og om de fejl vi foretager igen og igen.
Denne irrationelle adfærd er ofte ubevidst adfærd (som i øvrigt dækker omkring 90% af vores daglige adfærd, viser studier). Men hvad får os til at handle irrationelt dag efter dag? En stor del af forklaringen finder vi i forståelsen af dopamin: signalstoffet, der styrer hjernens belønningscenter.
Martin Thorborg, iværksætter:
Hulemænd i habitter giver et godt indblik i vores irrationelle adfærd. Samtidig var den let at læse i en travl hverdag.
Vi rammes af at være hulemænd i habitter i mange situationer. Det er ikke altid godt, at vi tager vores hulemands-hjerne i brug, når vi skal træffe beslutninger i vores moderne tid. Vore hjerner er i høj grad bygget til at overleve, men i dag skal vi træffe mange beslutninger, der ikke handler om overlevelse.
Hulemænd i habitter er en bog om forbrugere og beslutningstagere i erhvervslivet.
For hver gang vi skal træffe en beslutning, risikerer vi at blive påvirket den ene eller den anden vej. Ofte helt uden at vi opdager det. Det kan være helt små ubetydelige faktorer, der afgør, om vores beslutning bliver den ene eller den anden.
I Hulemænd i habitter giver dig indsigt i nogle af de fejl, vi typisk gør, når vi skal træffe beslutninger.
Skal du sælge til hulemænd, kan du bruge viden om adfærdsøkonomi til at sælge mere. Er du derimod forbruger, kan du bruge adfærdsøkonomi til at undgå nogle af de fejl vi typisk begår.
Bogen indeholder eksempler fra virkeligheden og konklusioner fra førende forskning bringer læseren tættere på den irrationelle hulemand, der bor i de fleste af os. Også i kvinder selvom bogen hedder Hulemænd i habitter.
Om forfatteren Jens Balle har rådgivet private, erhvervskunder og professionelle om investeringer i mere end 28 år. I forbindelse med dot-com krisen i år 2000 opdagede Jens et mønster, han havde set før. Der var en tendens til at kunder reagerede ens og begik de samme fejl. Det gjaldt alle typer kunder og også på tværs af nationaliteter, kunne han konstatere fra sin stol i en bank i Luxembourg.
Det førte til interessen for emnet investeringspykologi og efterfølgende adfærdsøkonomi, og gennem mere end 15 år har Jens Balle nøje fulgt udviklingen indenfor adfærdsøkonomi. Han har læst bøger, forskning og deltaget i seminarer i både ind- og udland.
Forfatter | Jens Balle |
---|---|
Forlag | Average Joe Aps |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Erhvervsliv, virksomheder og ledelse |
Varegruppe | Management |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 29. apr. 2019 |
Sideantal | 160 |
Bredde | 158 |
Højde | 230 |
Dybde | 15 |
Vægt | 317 |
Første udgave | 2019 |
Oplagsdato | 29. apr. 2019 |
Oplag | 1 |
Udgave | 2 |
ISBN-13 | 9788799848720 |
ISBN-10 | 8799848724 |
EAN | 9788799848720 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |