Hvad der virker i inkluderende undervisning
Hvad der virker i inkluderende undervisning - evidensbaserede undervisningsstrategier (inkl. hjemmeside)
For at klare de udfordringer inkluderende undervisning giver, må man som lærer finde effektive måder at forbedre sin undervisning i klassen på. I Hvad der virker i inkluderende undervisning fremlægger David Mitchell 27 evidensbaserede undervisningsstrategier, man kan tage i brug i sin klasse med det samme. Strategierne kan læses uafhængigt af hinanden, og bogen kan således anvendes som opslagsværk, hvori der også gives konkrete vejledninger om implementering af strategierne samt råd om risici. Bogen er en unik og uvurderlig hjælp til lærere, som måske ikke har tid eller lyst til at give sig i kast med teoritung forskning, men som ønsker at få adgang til den bedste nye praksis.
Blandt de tusindvis af relevante forskningspublikationer, som er tilgængelige, harMitchell kun medtaget undersøgelser med reelle muligheder for at forbedre læreres og skolers praksis, idet målet er at fremme læring af høj kvalitet og gode resultater – for alle elever.
Til bogen hører en hjemmeside med muligheder for selvevaluering, flere casestudier, links til videre læsning, tidsskriftartikler og videoer samt en interaktiv quiz. Hjemmesiden findes på www.dafolo.dk/inkluderendeHvad der virker i inkluderende undervisning er vigtig læsning for enhver, der har faglig eller akademisk interesse i evidensbaserede undervisningsstrategier for elever med særlige behov – uanset om man er lærerstuderende på første år, færdiguddannet lærer, underviser på læreruddannelsen, skolepsykolog, pædagog, konsulent eller forsker inden for feltet.
Bogen er en oversættelse af David Mitchells seneste udgivelse What Really Works in Special and Inclusive Education, Second edition (2014). Den danske udgave er med forord af Niels Egelund og Camilla Dyssegaard.
David Mitchell er adjungeret professor ved læreruddannelsen på University of Canterbury, Christchurch, New Zealand og konsulent i inkluderende undervisning. Mitchell har udført omfattende forskning inden for specialundervisning og inklusion og har været medleder af et professionelt udviklingsprogram om inkluderende undervisning. Ud over denne bog har han blandt andet skrevet bogen Specialeducation needs and inclusive education (2004).Se indholdsfortegnelse til bogen
Læs David Mitchells forord til bogen
Læs bogens danske forord af Camilla Brørup Dyssegaard og Niels Egelund
”Denne bog ville jeg ønske, jeg selv havde skrevet. Den sammenfatter en enorm litteratur med fokus på elever med særlige behov. Den er robust, den er let at læse, og den er god at have lige ved hånden. En imponerende bog.”Professor John Hattie, University of Melbourne, forfatter til blandt andetVisible Learning (2009), Synlig læring – for lærere (2013) og Synlig læring og læringens anatomi (2014).'En nyttig hjælp i rette tid til enhver, der engagerer sig i at praktisere en inkluderende pædagogisk tilgang. Bogen er et kompendium i evidensbaserede strategier, som kan fremme inkluderende undervisning.'Professor Lani Florian, University of Edinburgh
'Fortjener at få udstrakt indflydelse på teori, forskning og professionel praksis. Bogen er både lærd, praktisk anvendelig og tilgængelig, og den har helt sikkert skærpet min forståelse af den moderne evidens på mange områder inden for specialundervisning og inkluderende undervisning. Jeg håber for elevernes skyld, at bogen når ud til et meget bredt og varieret publikum.'Professor emeritus Tony Shaddock, University of Canberra
'En glimrende grund- og opslagsbog for lærere, studerende og forskere inden for de pædagogiske fag. Bogen opsummerer en stor mængde nyere forskningsresultater. Den præsenterer en evidensbase for de mest effektive måder at undervise elever med særlige behov på. Interessant nok kan de fleste af tilgangene bruges af alle lærere - en nyttig påmindelse om den inkluderende tanke, at alle børn har gavn af, at undervisningens og læringens kvalitet forbedres.
'Professor Hannu Savolainen, Østfinlands Universitet'Dette systematiske overblik over evidensbaserede undervisningsmetoder er en glimrende ressource til både specialunderviseres og almindelige underviseres faglige bibliotek.'Professor emeritus Gunnar Stangvik, Det Arktiske Universitet, Norge'Denne vidtrækkende bog beskæftiger sig med de evidensbaserede praktiske aspekter af det, der for alvor virker inden for specialundervisning og inkluderende undervisning (…).'Lektor Filiz Polat, Bahcesehir, Tyrkiet'(…) Lærere, studerende og andre, som arbejder med inklusion i undervisningen eller med specialundervisning vil her finde en uvurderlig kilde til letforståelig information om forskningsbaserede interventionsstrategier.
'Professor Garry Hornby, University of Canterbury, New Zealand
'Denne bog rummer en glimrende og evidensbaseret samling af gode ideer, effektive strategier og brede programmer. De er videnskabelige, lærde, praktiske og informative for lærere, pædagogiske forskere og professionsudøvere, der arbejder med elever med særlige behov og inklusion i forskellige skolesammenhænge. 'Lektor Ming Tak Hue, Hong Kong Institute of Education
Undertitel | evidensbaserede undervisningsstrategier (inkl. hjemmeside) |
---|---|
Forfatter | David Mitchell |
Forlag | Dafolo |
Indbinding | Paperback |
Thema koder | Specialundervisning |
Varegruppe | Skole- og lærebøger, div. |
Ekspedition | DAF |
Udgivelsesdato | 29. jul. 2014 |
Sideantal | 450 |
Bredde | 170 |
Højde | 240 |
Dybde | 22 |
Vægt | 944 |
Første udgave | 2014 |
Oplagsdato | 29. jul. 2014 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
Serie | Inkluderende læringsfællesskaber |
ISBN-13 | 9788772819839 |
ISBN-10 | 8772819839 |
EAN | 9788772819839 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Oversætter | Ole Lindegård Henriksen |
Foreword Author | Camilla Brørup Dyssegaard og Niels Egelund |
Illustreret i farver/sh | Nej |