Hvad lærer børn når de fortæller?

Af: Liv Gjems
297,50 kr
39
ISBN
9788772814148
Hvad lærer børn når de fortæller?

Denne bog handler om børns sociale læring i daginstitutionen, og hvordan børn lærer, når de deltager i narrativ praksis sammen med voksne. Teoretisk bygger den på sociokulturelle perspektiver, hvor børns sproglige deltagelse og sproglige forhandlinger betragtes som grundlæggende for læring.

Forfatteren viser gennem præsentation og analyse af børns narrativer, hvordan børn afhængigt af konteksten forstår, at andre ikke nødvendigvis deler deres opfattelser, og at de derfor må forklare og uddybe disse. Når børn fortæller, lærer de også om kultur, og hvordan omgivelserne forventer, at en hændelse skal præsenteres.

Bogen sætter fokus på den vigtige rolle, pædagoger har som vejledende deltagere i børns læreprocesser i daginstitutionen.

Hvad lærer børn når de fortæller?
er skrevet til pædagoger, pædagogstuderende, psykologer, pædagogiske konsulenter, lærere og lærerstuderende. Bogen fik fagbogsprisen i Norge i 2006 med den begrundelse, at den er et unikt bidrag til at øge forståelsen af børns læring. Den danske udgave har forord af psykolog Ole Løw.

Liv Gjems er dr.polit., uddannet pædagog og cand.pæd. Hun arbejder som førsteamanuensis (en stilling svarende til lektor) ved Høgskolen i Vestfold.

Om serien Sprog, udvikling og læring
Bogen er den anden i serien Sprog, udvikling og læring. Serien sætter fokus på nogle vigtige problemstillinger i det spændende arbejde med børns sproglige læring og giver de voksne et godt fundament at arbejde ud fra. Serien ser på sprog ud fra flere forskellige perspektiver og indeholder såvel teoretiske som praktiske udgivelser.

Bøgerne i serien henvender sig til pædagoger i daginstitutioner, dagplejere, pædagogiske konsulenter på 0-6-års-området, lærere i indskolingen og talehørelærere samt studerende på pædagogiske grund-, videre- og efteruddannelser.

I serien er tidligere udkommet antologien I begyndelsen er sproget - antologi om børns sprogudvikling (redigeret af Lotte Salling).
Specifikationer
Undertitel Børns læreprocesser gennem narrativ praksis
Forfatter Liv Gjems
Forlag Dafolo
Indbinding Paperback
Thema koder Danmark, Førskoler og børnehaver, Grundskoler og skoler for mellemtrinnet
Varegruppe Pædagogik, Børn og forældre
Ekspedition DAF
Udgivelsesdato 25. sep. 2009
Sideantal 144
Bredde 170
Højde 240
Dybde 9
Vægt 341
Første udgave 2009
Oplagsdato 1. jan. 1900
Oplag 1
Udgave 1
Serie Sprog, udvikling og læring
ISBN-13 9788772814148
ISBN-10 8772814144
EAN 9788772814148
Sprog dan
Orignalsprog dan
Oversætter Ea Tryggvason Bay
Illustreret i farver/sh Nej
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.