Hvem ejer skolefaget historie?
147,50 kr
500
ISBN
9788775141869
Der er en uforenelig modsætning mellem den almindelige opfattelse af skolefaget Histories formål og det syn, som uddannelseseksperterne inden for folke- og gymnasieskolens område typisk repræsenterer, mener Anders Holm Thomsen.
Sædvanligvis har der været bred opbakning blandt politikere og i befolkningen bag den opfattelse, at skolefaget Historie skal give eleverne faglige kundskaber om fælles kulturarv og tilhørsforhold. Blandt de eksperter, der har forvaltet kulturarv og fagtradition ved udarbejdelse af læseplaner for historieundervisningen, er et andet syn gradvis slået igennem i de seneste årtier: faget har historiebevidsthed og frigørelse som hovedsigte. I den sammenhæng har faget med tiden fået en samtids- og fremtidsdimension (bl.a med kontrafaktiske spørgsmål a la »Hvad nu hvis?«), som er ganske ufaglig og udgør et demokratisk problem, mener forfatteren.
Forfatteren opridser og kommenterer de senere års heftige historiedebat om kronologi, kanon og kulturarv, som den er kommet til udtryk i medierne og i skoleverdenen, og han giver en række konkrete bud på, hvordan der på et fagligt lødigt grundlag kan dæmmes op for historieløsheden i skolefaget.
»Fremragende og veldokumenteret debatbog ... Holm Thomsen argumenterer overbevisende for, hvordan nutidens historiefag korrumperer den fagvidenskabelige arv ... Den er klar overskuelig, påstandene er solidt underbygget med citater og referencer. Og så er der brod i kritikken og nerve i fremstillingen.« ******
Henrik Gade Jensen, Jyllands-Posten
»Lærerstanden har afskaffet historiefaget og givet sig til at coache autonome individer i samtidsorientering og science fiction. Skarp kritik af den pædagogiske klasse.«
Mikael Jalving, Berlingske Tidende
Sædvanligvis har der været bred opbakning blandt politikere og i befolkningen bag den opfattelse, at skolefaget Historie skal give eleverne faglige kundskaber om fælles kulturarv og tilhørsforhold. Blandt de eksperter, der har forvaltet kulturarv og fagtradition ved udarbejdelse af læseplaner for historieundervisningen, er et andet syn gradvis slået igennem i de seneste årtier: faget har historiebevidsthed og frigørelse som hovedsigte. I den sammenhæng har faget med tiden fået en samtids- og fremtidsdimension (bl.a med kontrafaktiske spørgsmål a la »Hvad nu hvis?«), som er ganske ufaglig og udgør et demokratisk problem, mener forfatteren.
Forfatteren opridser og kommenterer de senere års heftige historiedebat om kronologi, kanon og kulturarv, som den er kommet til udtryk i medierne og i skoleverdenen, og han giver en række konkrete bud på, hvordan der på et fagligt lødigt grundlag kan dæmmes op for historieløsheden i skolefaget.
»Fremragende og veldokumenteret debatbog ... Holm Thomsen argumenterer overbevisende for, hvordan nutidens historiefag korrumperer den fagvidenskabelige arv ... Den er klar overskuelig, påstandene er solidt underbygget med citater og referencer. Og så er der brod i kritikken og nerve i fremstillingen.« ******
Henrik Gade Jensen, Jyllands-Posten
»Lærerstanden har afskaffet historiefaget og givet sig til at coache autonome individer i samtidsorientering og science fiction. Skarp kritik af den pædagogiske klasse.«
Mikael Jalving, Berlingske Tidende
Undertitel | en kritik af overgreb på kulturarv og fagtradition |
---|---|
Forfatter | Anders Holm Thomsen |
Forlag | Information |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Historie og arkæologi, Undervisning i et specifikt fag |
Varegruppe | Politik, Debat |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 9. apr. 2008 |
Sideantal | 98 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 2008 |
Oplagsdato | 9. apr. 2008 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
Serie | Debat |
ISBN-13 | 9788775141869 |
ISBN-10 | 8775141868 |
EAN | 9788775141869 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Oversætter | null |
Illustreret i farver/sh | Nej |