Individ, institution og samfund
365,00 kr
På lager
ISBN
9788776755010
Individ, institution og samfund er et nyt og obligatorisk grundfag i den nye pædagoguddannelse. Denne bog er en helhedsorienteret og sammenhængende introduktion til fagets kerneområder og centrale begreber, med tæt forbindelse til de berøringsflader faget har til de andre fag og faglige elementer i uddannelsen, til den pædagogiske profession, og til nyere forsknings- og udviklingsarbejde. Bogen fremstiller faget, dets muligheder og relevans uden at miste forbindelsen til central viden fra den gamle uddannelse.
Bogen indeholder dels reviderede og opdaterede kapitler fra forfatterens tidligere udgivelse, Den pædagogiske kultur, og dels helt nye kapitler. Begge dele er målrettet det nye fags bestemmelser. Hovedpointen er som tidligere, at pædagogisk arbejde foregår i en kontekst, som er helt unik. Det betyder, at den viden og de redskaber, faget indeholder, ikke skal betragtes isoleret men må omsættes og forbindes til hverdagslivet i de pædagogiske institutioner. Og at arbejdet i institutionerne omvendt må bidrage til nye teoretiske konstruktioner og forståelser. Bogen er fyldt med eksempler og referencer, der kan skabe en sådan forbindelse. Den er derfor relevant ikke kun for pædagogstuderende, men også for pædagogen i praksis. Med sit fokus på kulturer, samarbejde og konflikter, udvikling, roller og positioner, er bogen desuden relevant for tværprofessionelle forløb i mellemlange videregående uddannelser.
Forfatteren er cand. psych. og lektor ved Jydsk Pædagog-Seminarium. Hun har skrevet, redigeret og oversat en række bøger med relevans for pædagogisk arbejde. Forfatteren har desuden deltaget i det undervisningsministerielle arbejde, der har dannet baggrund for formuleringerne for faget i den nye bekendtgørelse om uddannelse af pædagoger som professionsbachelor.
Bogen indeholder dels reviderede og opdaterede kapitler fra forfatterens tidligere udgivelse, Den pædagogiske kultur, og dels helt nye kapitler. Begge dele er målrettet det nye fags bestemmelser. Hovedpointen er som tidligere, at pædagogisk arbejde foregår i en kontekst, som er helt unik. Det betyder, at den viden og de redskaber, faget indeholder, ikke skal betragtes isoleret men må omsættes og forbindes til hverdagslivet i de pædagogiske institutioner. Og at arbejdet i institutionerne omvendt må bidrage til nye teoretiske konstruktioner og forståelser. Bogen er fyldt med eksempler og referencer, der kan skabe en sådan forbindelse. Den er derfor relevant ikke kun for pædagogstuderende, men også for pædagogen i praksis. Med sit fokus på kulturer, samarbejde og konflikter, udvikling, roller og positioner, er bogen desuden relevant for tværprofessionelle forløb i mellemlange videregående uddannelser.
Forfatteren er cand. psych. og lektor ved Jydsk Pædagog-Seminarium. Hun har skrevet, redigeret og oversat en række bøger med relevans for pædagogisk arbejde. Forfatteren har desuden deltaget i det undervisningsministerielle arbejde, der har dannet baggrund for formuleringerne for faget i den nye bekendtgørelse om uddannelse af pædagoger som professionsbachelor.
Undertitel | pædagogiske perspektiver |
---|---|
Forfatter | Susanne Idun Mørch |
Forlag | Gyldendal |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Uddannelse. Pædagogik |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 1. aug. 2007 |
Sideantal | 360 |
Bredde | 172 |
Højde | 241 |
Dybde | 26 |
Vægt | 611 |
Første udgave | 2007 |
Oplagsdato | 5. dec. 2012 |
Oplag | 5 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788776755010 |
ISBN-10 | 8776755010 |
EAN | 9788776755010 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Omslagsgrafiker | Lisbeth Neigaard |
Illustreret i farver/sh | Nej |