Inkluderende dagtilbudspædagogik
Inkluderende dagtilbudspædagogik nuancerer inklusionsbegrebet og argumenterer for, at inklusion er et forståelsesgrundlag og dermed en grundlæggende tilgang til pædagogik og pædagogers arbejde i dagtilbud. Bogen tager fat i kerneområder inden for dagtilbudspædagogikken: relationer, fællesskaber, læring, læringsmiljøer, børneperspektiver, børn i vanskeligheder, faglighed, fagsyn og forældresamarbejde, som alle præsenteres ud fra et inkluderende perspektiv.
I mange dagtilbud handler arbejdet med inklusion om kulturforandringer, hvilket indebærer opgør med gamle vaner og individfokusering. Sådanne forandringsprocesser stiller store krav til hele den pædagogiske praksis og forudsætter, at vi indtager et helhedssyn, både i forhold til børnene i dagtilbuddet, men også i forhold til de mange pædagogiske tiltag, der igangsættes. Det vigtigste formål i arbejdet med inklusion i dagtilbud er at skabe øget kvalitet, der kan hjælpe med at sikre et solidt grundlag for alle børns trivsel og læring – både nu og på længere sigt.
Bogen er struktureret på baggrund af ’inklusionsblomsten’, som er en model, der kan bruges til at definere inklusionsbegrebet i en dagtilbudskontekst og til at skabe overblik over de forskellige perspektiver, der spiller ind på arbejdet mod et mere inkluderende dagtilbud.
Undertitel | En grundbog |
---|---|
Forfatter | Mathilde Nyvang Hostrup |
Forlag | Akademisk Forlag |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Førskoler og børnehaver |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 24. apr. 2014 |
Sideantal | 228 |
Bredde | 153 |
Højde | 225 |
Dybde | 21 |
Vægt | 431 |
Første udgave | 2014 |
Oplagsdato | 17. mar. 2017 |
Oplag | 2 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788750043720 |
ISBN-10 | 8750043722 |
EAN | 9788750043720 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |