Inkluderende dagtilbudspædagogik

Af: Mathilde Nyvang Hostrup
298,75 kr
På lager
ISBN
9788750043720

Inkluderende dagtilbudspædagogik nuancerer inklusionsbegrebet og argumenterer for, at inklusion er et forståelsesgrundlag og dermed en grundlæggende tilgang til pædagogik og pædagogers arbejde i dagtilbud. Bogen tager fat i kerneområder inden for dagtilbudspædagogikken: relationer, fællesskaber, læring, læringsmiljøer, børneperspektiver, børn i vanskeligheder, faglighed, fagsyn og forældresamarbejde, som alle præsenteres ud fra et inkluderende perspektiv.

I mange dagtilbud handler arbejdet med inklusion om kulturforandringer, hvilket indebærer opgør med gamle vaner og individfokusering. Sådanne forandringsprocesser stiller store krav til hele den pædagogiske praksis og forudsætter, at vi indtager et helhedssyn, både i forhold til børnene i dagtilbuddet, men også i forhold til de mange pædagogiske tiltag, der igangsættes. Det vigtigste formål i arbejdet med inklusion i dagtilbud er at skabe øget kvalitet, der kan hjælpe med at sikre et solidt grundlag for alle børns trivsel og læring – både nu og på længere sigt.

Bogen er struktureret på baggrund af ’inklusionsblomsten’, som er en model, der kan bruges til at definere inklusionsbegrebet i en dagtilbudskontekst og til at skabe overblik over de forskellige perspektiver, der spiller ind på arbejdet mod et mere inkluderende dagtilbud.

Specifikationer
Undertitel En grundbog
Forfatter Mathilde Nyvang Hostrup
Forlag Akademisk Forlag
Indbinding Hæftet
Thema koder Førskoler og børnehaver
Varegruppe Pædagogik, Børn og forældre
Ekspedition DBK
Udgivelsesdato 24. apr. 2014
Sideantal 228
Bredde 153
Højde 225
Dybde 21
Vægt 431
Første udgave 2014
Oplagsdato 17. mar. 2017
Oplag 2
Udgave 1
ISBN-13 9788750043720
ISBN-10 8750043722
EAN 9788750043720
Sprog dan
Orignalsprog dan
Illustreret i farver/sh Nej
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.