Jeg vil lære dansk før skolestart!
310,00 kr
Udsolgt
ISBN
9788772815091
Jeg vil lære dansk før skolestart! Sprogudvikling i den flerkulturelle børnehave
Daginstitutionen spiller en stor rolle i udviklingen af børns sproglige færdigheder, hvad enten de har dansk eller et andet sprog som modersmål. Denne bog inspirerer personalet til systematisk sprogstimulering, samtidig med at arbejdet dokumenteres og børnenes sproglige udvikling kortlægges.
Bogen handler blandt andet om sprogstimulering gennem litteratur, samtalen som didaktisk værktøj, opfølgning på det enkelte barn gennem dokumentation af sproglig deltagelse og den tydelige gevinst ved systematisk sprogstimulering og dokumentationsarbejde.
»Jeg er slet ikke i tvivl om, at bogen vil fylde et hul i den pædagogiske faglitteratur om daginstitutionernes møde med flersprogede småbørn. Den er velskrevet, taler direkte til praksis og er samtidig befriende ambitiøs i sin forståelse af, hvad gode pædagoger kan udrette. Den kan forhåbentlig inspirere danske pædagoger til at udvikle en pædagogik, der bl.a. sikrer alle børn et frugtbart møde med bøger og skriftkulturen, men også har respekt for børnenes fortællinger, kreativitet og fantasi, uanset sprog.«
Fra bogens forord af Anne Holmen
Til bogen er udarbejdet dokumentationsmaterialet Sprogmappen - jeg vil lære dansk før skolestart!, som muliggør en kortlægning af sprogudviklingen hos børn i børnehaven. Hæfterne kan bruges som grundlag for at vurdere sprogudvikling og sprogstimulering for enkelte børn eller hele grupper, som udgangspunkt for diskussioner om det sproglige miljø i daginstitutionen og som et dokumentationsredskab, der kan danne baggrund for en evaluering af sprogarbejdet i daginstitutionen.
Om serien Sprog, udvikling og læring
Bogen er en del af serien Sprog, udvikling og læring. Serien sætter fokus på nogle vigtige problemstillinger i det spændende arbejde med børns sproglige læring og giver de voksne et godt fundament at arbejde ud fra. Serien ser på sprog ud fra flere forskellige perspektiver og indeholder såvel teoretiske som praktiske udgivelser.
Bøgerne i serien henvender sig til pædagoger i daginstitutioner, dagplejere, pædagogiske konsulenter på 0-6-års-området, lærere i indskolingen og talehørelærere samt studerende på pædagogiske grund-, videre- og efteruddannelser.
I serien er tidligere udkommet antologien I begyndelsen er sproget - antologi om børns sprogudvikling (redigeret af Lotte Salling), Hvad lærer børn når de fortæller? (Liv Gjems) og Sprogvejlederen (af Jørgen Frost, Liv Engen m.fl.)
Daginstitutionen spiller en stor rolle i udviklingen af børns sproglige færdigheder, hvad enten de har dansk eller et andet sprog som modersmål. Denne bog inspirerer personalet til systematisk sprogstimulering, samtidig med at arbejdet dokumenteres og børnenes sproglige udvikling kortlægges.
Bogen handler blandt andet om sprogstimulering gennem litteratur, samtalen som didaktisk værktøj, opfølgning på det enkelte barn gennem dokumentation af sproglig deltagelse og den tydelige gevinst ved systematisk sprogstimulering og dokumentationsarbejde.
»Jeg er slet ikke i tvivl om, at bogen vil fylde et hul i den pædagogiske faglitteratur om daginstitutionernes møde med flersprogede småbørn. Den er velskrevet, taler direkte til praksis og er samtidig befriende ambitiøs i sin forståelse af, hvad gode pædagoger kan udrette. Den kan forhåbentlig inspirere danske pædagoger til at udvikle en pædagogik, der bl.a. sikrer alle børn et frugtbart møde med bøger og skriftkulturen, men også har respekt for børnenes fortællinger, kreativitet og fantasi, uanset sprog.«
Fra bogens forord af Anne Holmen
Til bogen er udarbejdet dokumentationsmaterialet Sprogmappen - jeg vil lære dansk før skolestart!, som muliggør en kortlægning af sprogudviklingen hos børn i børnehaven. Hæfterne kan bruges som grundlag for at vurdere sprogudvikling og sprogstimulering for enkelte børn eller hele grupper, som udgangspunkt for diskussioner om det sproglige miljø i daginstitutionen og som et dokumentationsredskab, der kan danne baggrund for en evaluering af sprogarbejdet i daginstitutionen.
Om serien Sprog, udvikling og læring
Bogen er en del af serien Sprog, udvikling og læring. Serien sætter fokus på nogle vigtige problemstillinger i det spændende arbejde med børns sproglige læring og giver de voksne et godt fundament at arbejde ud fra. Serien ser på sprog ud fra flere forskellige perspektiver og indeholder såvel teoretiske som praktiske udgivelser.
Bøgerne i serien henvender sig til pædagoger i daginstitutioner, dagplejere, pædagogiske konsulenter på 0-6-års-området, lærere i indskolingen og talehørelærere samt studerende på pædagogiske grund-, videre- og efteruddannelser.
I serien er tidligere udkommet antologien I begyndelsen er sproget - antologi om børns sprogudvikling (redigeret af Lotte Salling), Hvad lærer børn når de fortæller? (Liv Gjems) og Sprogvejlederen (af Jørgen Frost, Liv Engen m.fl.)
Undertitel | sprogudvikling i den flerkulturelle børnehave |
---|---|
Forfatter | Margareth Sandvik, Marit Spurkland |
Forlag | Dafolo |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Dansk, Førskoler og børnehaver, Læsefærdigheder og skrivefærdigheder |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | DAF |
Udgivelsesdato | 29. jan. 2011 |
Sideantal | 144 |
Bredde | 170 |
Højde | 240 |
Dybde | 9 |
Vægt | 342 |
Første udgave | 2011 |
Oplagsdato | 1. jan. 1900 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
Serie | Sprog, udvikling og læring |
ISBN-13 | 9788772815091 |
ISBN-10 | 8772815094 |
EAN | 9788772815091 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Oversætter | Ea Tryggvason Bay |
Illustreret i farver/sh | Nej |