Jernbanehistorisk årbog '06
I 1881 indførtes dampvarme i tog på Sjælland. Jens Bruun-Petersen fortæller om dampvarmeanlæggene og kedelvogne mv.
Herning-Viborg banen åbnede i 1906. Det var en typisk kulturbane, som aldrig fik de store passagertal. Lars Viinholt-Nielsen beskriver de første årtier, hvor DSB drev banen på en ret unik måde, bl.a. med anvendelse af ekspeditricer på mellemstationerne.
I 1931 fremkom de rød-hvide krydsmærker og automatisk blinklysanlæg som standard-advarsel ved ubevogtede jernbaneoverskæringer. Forud gik mange mere eller mindre vellykkede forsøg med tudehorn, vingesignaler og meget andet. Morten Flindt Larsen fortæller den underholdende historie.
Fra 1956 kunne man få transporteret godsvogne lige til døren med vognbjørn. Efter en forsigtig start blev det en stor succes, helt frem til containerne i 1990erne tog over. Jens Bruun-Petersen og John Poulsen har beskrevet udviklingen, vognbjørns- og trækkertyperne.
I 1981 købte Odsherredsbanen brugte, 26,4 m lange personvogne fra det fallerede rejsebureau „Apfelpfeil“ i Vesttyskland. I årene derefter købte ikke mindst DSB stort ind af tilsvarende vogne. Jens Bruun-Petersen og John Poulsen har beskrevet om disse vognes omskiftelige historie.
Forfatter | . |
---|---|
Forlag | Bane Bøger |
Indbinding | Hæftet |
Varegruppe | Årbøger |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 1. jan. 2006 |
Sideantal | 64 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 0 |
Oplagsdato | 1. jan. 2006 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788791434075 |
ISBN-10 | 8791434076 |
EAN | 9788791434075 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Oversætter | null |
Illustreret i farver/sh | Nej |