Jernbanehistorisk årbog '08
I 1883 overtog Sjællandske Statsbaner overfarten Korsør-Kiel fra Postvæsenet, samtidig med at man også overtog overfarten over Storebælt fra samme etat. Morten Flindt Larsen beretter om hvordan Kiel-ruten besejledes med såvel danske som tyske skibe.
Per Topp Nielsen har skrevet om det litreringssystem som DSB benyttede fra 1908. Efter sammenlægningen af statsbanerne øst og vest for Storebælt gik man i gang med at skabe et fælles litreringssystem, der i 1908 fandt det sin endelige form for godsvognenes vedkommende.
I 1933 blev den normalsporede statsbane fra Sønderborg til Mommark åbnet. Sammen med DSBs nyoprettede rutebilvæsen erstattede den de smalsporede Amtsbanerne paa Als (ABA). Lars H. Bak fortæller herom.
En ny, fransk inspireret vogntype så i 1958 dagens lys. Men midtergang og store vinduer på 1. klasse vakte ikke udelt begejstring hos de fine rejsende på Kystbanen. Folkeviddet døbte vognene "akvarier", for her "svømmede guldfiskene".
I 1983 kom S-banen til Køge, og det fortæller John Poulsen om. Hovedvægten er lagt på den omfattende ombygning, som Køge station gennemgik i årene forud, og om den ophedede debat om løsningen.
Forfatter | John Poulsen |
---|---|
Forlag | Bane Bøger |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Jernbaneteknik, Transportindustri |
Varegruppe | Årbøger |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 18. feb. 2008 |
Sideantal | 64 |
Bredde | 170 |
Højde | 245 |
Dybde | 5 |
Vægt | 218 |
Første udgave | 1989 |
Oplagsdato | 18. feb. 2008 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788791434143 |
ISBN-10 | 8791434149 |
EAN | 9788791434143 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Oversætter | null |
Illustreret i farver/sh | Nej |