Jernbanehistorisk årbog '09
I 1884 fik Århus sin nye, 2. banegård. Men det blev kun til en ny banegårdsbygning, og så klemtes lidt flere spor ind på det i forvejen alt for lille areal. Asger Christiansen beretter om de to første banegårde.
SFJs navnkundige maskininspektør Jacob Christian Milling tegnede fra 1909 flere nye lokomotivtyper til de fynske privatbaner. Lars Viinholt-Nielsen fortæller om Millings konstruktioner, der førte til landets designmæssigt nok mest elegante privatbanelokomotiver.
Jens Bruun-Petersen og Lars Viinholt-Nielsen har skrevet om hvordan tre vognklasser blev til to i 1934, hvor man – måske i Staunings ånd – indførte "fællesklassen" ved de danske baner.
Per Topp Nielsen behandler HJ-vognene, der for alvor byggedes i stort antal fra 1959. Fem år efter at DSB havde anskaffet de første europæiske standardtyper ombyggede man et stort antal gamle vogne til de ret små, ikke specielt moderne vogne til stykgodstransport.
I 1984 modtog DSB sit første elektriske EA-lokomotiv. Ordren blev kaldt "århundredets lokomotivkøb", men det blev nu kun til 22 lokomotiver. Peter Christensen skildrer forhistorien, anskaffelserne og anvendelsen.
Forfatter | . |
---|---|
Forlag | Bane Bøger |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Jernbaneteknik, Transportindustri |
Varegruppe | Årbøger |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 18. feb. 2009 |
Sideantal | 64 |
Bredde | 171 |
Højde | 246 |
Dybde | 5 |
Vægt | 219 |
Første udgave | 1989 |
Oplagsdato | 18. feb. 2009 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788791434181 |
ISBN-10 | 8791434181 |
EAN | 9788791434181 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Oversætter | null |
Illustreret i farver/sh | Nej |