Jernbanehistorisk årbog '09

Af: .
178,75 kr
500
ISBN
9788791434181

I 1884 fik Århus sin nye, 2. banegård. Men det blev kun til en ny banegårdsbygning, og så klemtes lidt flere spor ind på det i forvejen alt for lille areal. Asger Christiansen beretter om de to første banegårde.

SFJs navnkundige maskininspektør Jacob Christian Milling tegnede fra 1909 flere nye lokomotivtyper til de fynske privatbaner. Lars Viinholt-Nielsen fortæller om Millings konstruktioner, der førte til landets designmæssigt nok mest elegante privatbanelokomotiver.

Jens Bruun-Petersen og Lars Viinholt-Nielsen har skrevet om hvordan tre vognklasser blev til to i 1934, hvor man – måske i Staunings ånd – indførte "fællesklassen" ved de danske baner.

Per Topp Nielsen behandler HJ-vognene, der for alvor byggedes i stort antal fra 1959. Fem år efter at DSB havde anskaffet de første europæiske standardtyper ombyggede man et stort antal gamle vogne til de ret små, ikke specielt moderne vogne til stykgodstransport.

I 1984 modtog DSB sit første elektriske EA-lokomotiv. Ordren blev kaldt "århundredets lokomotivkøb", men det blev nu kun til 22 lokomotiver. Peter Christensen skildrer forhistorien, anskaffelserne og anvendelsen.

Specifikationer
Forfatter .
Forlag Bane Bøger
Indbinding Hæftet
Thema koder Jernbaneteknik, Transportindustri
Varegruppe Årbøger
Ekspedition DBK
Udgivelsesdato 18. feb. 2009
Sideantal 64
Bredde 171
Højde 246
Dybde 5
Vægt 219
Første udgave 1989
Oplagsdato 18. feb. 2009
Oplag 1
Udgave 1
ISBN-13 9788791434181
ISBN-10 8791434181
EAN 9788791434181
Sprog dan
Orignalsprog dan
Oversætter null
Illustreret i farver/sh Nej
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.