Jernbanen ved Vordingborg og Storstrømmen
Da Sydbanen fra Roskilde åbnede i 1870 endte den ved Masnedsund, syd for Vordingborg by, men kun godt 1,5 km før endestation lå en mellemstation navngivet efter byen, der på denne måde fik to stationer. Senere kom Masnedsundbroen, færgestationen på Masnedø og overfarten over Storstrømmen til. Dermed blev jernbanestationerne ved Vordingborg efterhånden vigtige knudepunkter i den internationale forbindelse mellem København og Berlin/Hamburg.
Bogen beretter om alt dette, og om hvordan jernbanefærgefarten mellem Masnedø og Orehoved blev en flaskehals i både lokal og international trafik og førte tilbygningen af Storstrømsbroen, Danmarks anden store bro og - da den åbnedes i 1937 - Europas længste. Vordingborg blev derved blot en mellemstation på en bane med både lokal og international trafik.
Beskrivelsen af Vordingborg stations dagligdag fra 1950’erne til nutiden bygger til dels på forfatterens egne erindringer fra opvæksten i byen i 1950erne og dels på samtaler med ældre ansatte på stationen.
Bogen er gennemillustreret med ikke mindst fotos af de tog som trafikerede banen. Geografisk skildrer bogen skildrer bogen strækningen fra Mogenstrup syd for Næstved til Nørre Alslev på Falster, men hovedvægten er lagt på stationer, færgehavne, havnebaner og jernbanebroer ved Vordingborg, Masnedsund/Masnedø og Orehoved.
Forfatter | Jens Bruun-Petersen |
---|---|
Forlag | Bane Bøger |
Indbinding | Indbundet |
Varegruppe | Lokalhistorie |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 20. nov. 2015 |
Sideantal | 168 |
Bredde | 252 |
Højde | 236 |
Dybde | 18 |
Vægt | 929 |
Første udgave | 2015 |
Oplagsdato | 20. nov. 2015 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788791434440 |
ISBN-10 | 8791434440 |
EAN | 9788791434440 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |