Køn
Køn? Altså pige eller dreng, mand eller kvinde, det er vel noget vi bare er? Ja måske, men som denne bog vil vise, så er det også noget, vi bliver og noget vi gør; noget som skabes i vores omgang med andre mennesker og inden for de rammer, som samfundet sætter. Når vi begynder at tænke over køn, lukker det op for diskussioner om identitet, definitionsmagt, tolerance samt overvejelser om, hvad det i det hele taget vil sige at blive til som menneske, og hvad det vil sige at stå i et forhold til andre mennesker.
Denne bog handler om køn og pædagogik. Med udgangspunkt i forskellige praksiseksempler præsenteres en række dilemmaer i pædagogisk praksis, hvor køn er på spil, samt tre teoretiske tilgange til køn og kønsforståelser i en pædagogisk kontekst. Bogen er et bidrag til analyser af situationer fra institutionel praksis, hvor køn spiller en rolle i såvel den professionelles virke som i deltagernes, børnenes og elevernes forståelser af sig selv og af deres omgivelser. Bogens forfattere giver en indføring i kønspolitiske spørgsmål om ligestilling og rettigheder, som diskuteres i forhold til spørgsmål om etik og samfundsmæssige deltagelsesmuligheder.
Gennem bogen præsenteres og diskuteres pædagogiske metoder og handlinger med fokus på emner som mangfoldighed, in- og eksklusion samt udfoldelsesmuligheder. Bogen henvender sig særligt til pædagog- og lærerstuderende, samt lærere og pædagoger, der arbejder med børn og unge, og som er optaget af at forstå køn i et pædagogisk perspektiv.
Undertitel | Pædagogiske perspektiver |
---|---|
Forfatter | Tekla Canger, Lone Bæk Brønsted |
Forlag | Samfundslitteratur |
Indbinding | Paperback |
Thema koder | Læreruddannelse, Uddannelse. Pædagogik |
Varegruppe | Skole- og lærebøger, div. |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 15. aug. 2016 |
Sideantal | 103 |
Bredde | 148 |
Højde | 244 |
Dybde | 10 |
Vægt | 219 |
Første udgave | 0 |
Oplagsdato | 15. aug. 2016 |
Oplag | 0 |
Udgave | 1 |
Serie | Prof-serie |
ISBN-13 | 9788759322482 |
ISBN-10 | 8759322489 |
EAN | 9788759322482 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |
Undskyldningskode | 33 | ![]() |
---|---|---|
BoghandelensVaregruppe | Skole- og lærebøger, div. | ![]() |
EkspeditionsID | 1 | ![]() |
Varetype | 1 | |
Materialekode | Papir-bog | |
EANBeregnet | 9788759322482 | ![]() |
ISBN | 978-87-593-2248-2 | |
BOPISBN13 | 9788759322482 | |
Bogklubbog | ikke bogklubbog/vare. | |
Subskriptionsbog | ikke subskriptionsbog | |
Er varen til videresalg | Yes | ![]() |
Titel | Køn - pædagogiske perspektiver | ![]() |
Varetekst | Køn - pædagogiske perspektiver; Professionernes begreber | ![]() |
Varetekst_Låst | Nej / ikke låst | |
Serietitel | Professionernes begreber | ![]() |
Titel_Del_Hovedtitel | Køn - pædagogiske perspektiver | |
Ombyttes | No | |
Kan returneres | No | |
Kædetitel | False | |
Forlagstekst | Køn? Altså pige eller dreng, mand eller kvinde, det er vel noget vi bare er? Ja måske, men som denne bog vil vise, så er det også noget, vi bliver og noget vi gør; noget som skabes i vores omgang med andre mennesker og inden for de rammer, som samfundet sætter. Når vi begynder at tænke over køn, lukker det op for diskussioner om identitet, definitionsmagt, tolerance samt overvejelser om, hvad det i det hele taget vil sige at blive til som menneske, og hvad det vil sige at stå i et forhold til andre mennesker. Denne bog handler om køn og pædagogik. Med udgangspunkt i forskellige praksiseksempler præsenteres en række dilemmaer i pædagogisk praksis, hvor køn er på spil, samt tre teoretiske tilgange til køn og kønsforståelser i en pædagogisk kontekst. Bogen er et bidrag til analyser af situationer fra institutionel praksis, hvor køn spiller en rolle i såvel den professionelles virke som i deltagernes, børnenes og elevernes forståelser af sig selv og af deres omgivelser. Bogens forfattere giver en indføring i kønspolitiske spørgsmål om ligestilling og rettigheder, som diskuteres i forhold til spørgsmål om etik og samfundsmæssige deltagelsesmuligheder. Gennem bogen præsenteres og diskuteres pædagogiske metoder og handlinger med fokus på emner som mangfoldighed, in- og eksklusion samt udfoldelsesmuligheder. Bogen henvender sig særligt til pædagog- og lærerstuderende, samt lærere og pædagoger, der arbejder med børn og unge, og som er optaget af at forstå køn i et pædagogisk perspektiv. | ![]() |
ForlagsNavn | Samfundslitteratur | ![]() |
Note om udgavens oplag | 1. oplag. 2016 | |
Bibliografisk historie | 1. udgave | |
Medforfatter | Lone Bæk Brønsted, Tekla Canger | ![]() |
Bredde | 148 | ![]() |
Dybde | 10 | ![]() |
Højde | 244 | ![]() |
Vægt | 219 | ![]() |
Indbindingsform | 11 | ![]() |
Sider | 103 | |
LandId | 131 | |
Billede | jpg | ![]() |
Sidste ændring for billede | 2016-08-10 00:00:00 | |
Decimalklasse | 37.01 | |
ThemaKode | JNMT¤JN | |
ThemaDBC | Forlaget | |
Hovedfaust | 5 253 039 3 | |
Oplag | 1 | ![]() |
Udgave | 1 | |
ÅrForSenesteOplag | 2016 | ![]() |
ÅrForUdgave | 2016 | ![]() |
OrdreoptagelseDato | 2016-06-22 | ![]() |
Udgivelsesdato | 2016-08-15 | ![]() |
Udgivelsesland | dk | |
Hovedsprog | dan | |
SprogOriginaludgaven | dan | |
Materialet sprog | dan | |
Oprettet | 2016-06-23 | |
DagForSenesteÆndring | 2016-09-30 | |
OpdateringsDatoHovedpost | 20160921180508 | |
OprettelsesDatoHovedpost | 20160811 | |
Forlagets hjemsted | Frederiksberg | ![]() |
År (fra DBC) | 2016 | |
Post status | Ny post | |
Post Type | Enkeltstående post | |
Sidetal bemærkninger | 103 sider | |
Indholdets form | Nonfiktion | |
Festskrift | ikke festskrift | |
Stor skrift | almindelig skriftstørrelse | |
Bibliografisk kategori | monografi | |
Udgivelsesstatus | Førsteudgave | |
Katalogiseringsniveau | Katalogisering, selvsyn | |
Generel materialebetegnelse | tekst - tekst | |
Specifik materialebetegnelse | xx | |
Mellemoriginalens sprog | und | |
SprogIResumeer | und | |
Sprog_Mindre_Andel | und | |
Sprog_Parallel_Tekst | und | |
Sprog_I_Undertekster | und | |
Trykkeri | Narayana Press | |
Faglitteratur_Niveau | Fagligt niveau | |
Ugefortegnelse | DBF201639¤BKM201639 | |
Udgivelsesår | 2016 |