Køn i pædagogisk praksis
Denne bog beskriver, hvordan et normkritisk fokus på køn kan fremme pædagogisk kvalitet. Køn er ikke bare et spørgsmål om rent biologisk at være dreng eller pige. Køn er også en kulturel og social konstruktion, som kommer til udtryk i de forskellige forventninger, vi kan have til drenges og pigers adfærd og interesser. I en pædagogisk sammenhæng har vi et ansvar for at tilbyde alle børn flere muligheder for at udfolde og udforske deres identitet. Derfor er det særligt vigtigt, at de professionelle har øje for, hvordan køn og kønsforståelser kan være med til at begrænse eller udvide børnenes deltagelses- og læringsmuligheder.Køn i pædagogisk praksis – inspiration og handlemuligheder tilbyder en grundlæggende viden om køn og kønsforståelser, samtidig med at der præsenteres en række konkrete værktøjer til pædagogisk refleksion og planlægning samt idéer til aktiviteter med børn i dagtilbud.
Bogen er skrevet til pædagoger, pædagogstuderende, pædagogmedhjælpere og pædagogiske konsulenter og ledere, som gerne vil opnå faglige gevinster ved at afprøve nye metoder og reflektere over køn.
På www.dafolo.dk/køn findes skemaer og skabeloner til flere af værktøjerne fra bogen. Klar til brug i din pædagogiske praksis.
Undertitel | Inspiration og handlemuligheder |
---|---|
Forfatter | Kristina Avenstrup og Sine Hudecek |
Forlag | Dafolo |
Indbinding | Paperback |
Thema koder | Uddannelse. Pædagogik |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | DAF |
Udgivelsesdato | 12. jan. 2016 |
Sideantal | 208 |
Bredde | 170 |
Højde | 240 |
Dybde | 12 |
Vægt | 498 |
Første udgave | 2015 |
Oplagsdato | 12. jan. 2016 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
Serie | Læring i dagtilbud |
ISBN-13 | 9788771601787 |
ISBN-10 | 8771601783 |
EAN | 9788771601787 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |