Kampen om disciplinerne
Denne bog sætter en ny videnskabsteoretisk dagsorden for humaniora.
Humaniora lever en udsat tilværelse, og en lang række aktører fra Dansk Industri til Europa Kommissionen har en holdning til, hvad humaniora er, kan og skal. Men de mange holdninger til humaniora hviler ofte på et misvisende og misforstået grundlag.
Mens naturvidenskaberne og til dels samfundsvidenskaberne ofte betragtes som discipliner, der forsøger at forklare almene sammenhænge og love, ses humaniora ofte som en samlebetegnelse for fag, der går efter at forstå enkelte kontekster eller åbne op for en kritisk granskning og i sidste ende demokratisk dannelse af borgerne.
Denne bog viser, at humaniora i dag i langt højere grad må betragtes som humanvidenskab, og sætter fokus på nye tendenser i humaniora som digital, kognitiv og medicinsk humaniora samt humanistisk miljø- og sundhedsforskning; discipliner, som trækker tråde til alle dele af det videnskabelige felt, og som placerer humaniora som et videnskabeligt felt, der sigter efter at forstå og beskrive grundlæggende systemer og dynamikker.
Bogen er redigeret af Simo Køppe, David Budtz Pedersen og Frederik Stjernfelt og udspringer af Humanomics-forskningsprogrammet, Københavns Universitet.
Undertitel | Viden og videnskabelighed i humanistisk forskning |
---|---|
Forfatter | Finn Collin;Claus Emmeche;Frederik Stjernfelt;Simo Køppe;Uffe Østergaard;David Budtz Pedersen;Esther Oluffa Pedersen;Vincent F. Hendricks;Magnus Biilmann;Lasse Gøhler Johansson;Jonas Følsgaard Grønvad;Svend Østergaard;Kristian Tylén;Niels Ole Finnemann;Mi |
Forlag | Gyldendal |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | For universitetsuddannelse, Sociologi og antropologi |
Varegruppe | Filosofi |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 28. jul. 2015 |
Sideantal | 432 |
Bredde | 174 |
Højde | 246 |
Dybde | 28 |
Vægt | 752 |
Første udgave | 2015 |
Oplagsdato | 5. maj 2016 |
Oplag | 2 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788741261300 |
ISBN-10 | 8741261300 |
EAN | 9788741261300 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |