Økologisk intelligens
Hvordan kendskab til de skjulte virkninger af vores indkøb kan ændre alt
Det er os som forbrugere, der har den afgørende magt i forhold til at skabe bæredygtig udvikling. økologisk intelligens betyder, at vi er opmærksomme på betydningen af vores indkøb og anvender denne magt til at støtte de virksomheder, der optræder ansvarligt. Vælger vi hensigtsmæssigt, kan vi påvirke producenter og produktionsmetoder, opnå bedre forhold for arbejdere i de fattige lande og sætte en stopper for afskovning, forurening og miljøødelæggelser.
Den grønne bølge er ofte bedragerisk, som når man kalder en t-shirt økologisk, fordi bomulden er dyrket uden kunstgødning, men hvor farvestofferne er livsfarlige. Kun total gennemsigtighed tager magten fra sælgerne og giver den til køberne.
Daniel Goleman peger i økologisk intelligens på, hvordan vi måske meget snart vil have redskaberne til at gøre indkøbscenteret til en demokratisk stemmeboks – f.eks. via databasen GoodGuide, der gør det muligt at bruge mobiltelefonen som »sladrehank« og via varens stregkode få at vide, om den nu også er så miljø- og menneskevenlig, som den giver sig ud for.
LCA’er – livscyklusanalyser – af stadig flere produkter gør det for første gang siden industrialiseringens start muligt at skelne mellem varer, der virkelig er grønne, og varer, der blot er »grønvaskede«, men som ikke reelt lever op til den miljøbevidste forbrugers krav.
øKOLOGISK INTELLIGENS henvender sig til de mange, der ønsker at gøre en målrettet indsats for at skabe en sundere verden for sig selv, børn og børnebørn. Snart har vi en reel mulighed for at handle bevidst – vil vi vælge at bruge den? Ingen af os har råd til at overse det budskab, Daniel Goleman bringer i sin måske til dato vigtigste bog.
Daniel Goleman er forfatter til de internationale bestsellere Følelsernes intelligens og Social intelligens. Han har været journalist ved New York Times gennem 12 år, hvor han skrev om ny forskning og blev nomineret til Pulitzerprisen.
Undertitel | Den, der tænker sig om, lever bedre |
---|---|
Forfatter | Daniel Goleman |
Forlag | Borgen |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Forbrugerrådgivning |
Varegruppe | Samfund, div. |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 9. okt. 2009 |
Sideantal | 278 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 2009 |
Oplagsdato | 9. okt. 2009 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788721035099 |
ISBN-10 | 8721035091 |
EAN | 9788721035099 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Oversætter | Annette Leleur og Frank Robert Pedersen |
Illustreret i farver/sh | Nej |