Koncepter i pædagogisk arbejde

Af: Christian Aabro
260,00 kr
På lager
ISBN
9788741258256

I mange daginstitutioner arbejder man i dag ud fra en fælles metodisk og analytisk tilgang for at imødekomme og løse hverdagens pædagogiske udfordringer og dilemmaer. En række bogstavforkortelser er i spil – bl.a. ICDP, DUÅ, LP og TRAS – og i mange kommuner er der tale om, at det pågældende koncept er organisatorisk udbredt til obligatorisk anvendelse i alle kommunens daginstitutioner.

Det kan imidlertid være svært at få overblik over, hvilke pædagogiske koncepter, metoder og teorier der anvendes, hvor udbredte de forskellige koncepter er, og hvilket grundlag de bygger på. Det forsøger denne bog at råde bod på. I bogen præsenteres seks af de mest udbredte koncepter, og der gøres rede for deres opståen, idegrundlag, overordnede ærinde og metodiske tiltag.

Forfatteren beskriver, hvad det er for vilkår der skaber behov for et fælles koncept, og hvilke styrker og svagheder de forskellige koncepter har. Han peger samtidig på, hvorfor der kan være god grund til at være på vagt over for såvel koncepter som teorier og metoder, der implementeres uden forudgående pædagogisk diskussion, og hvorfor det er vigtigt at kunne skelne mellem de forskellige koncepter.

Bogen er primært henvendt til studerende på pædagoguddannelsen og til praktiserende pædagoger og pædagogiske ledere, men den kan også have interesse for mange andre aktører inden for den pædagogiske verden.

Christian Aabro er cand.mag. i pædagogik og lektor på Professionshøjskolen UCC.

Specifikationer
Forfatter Christian Aabro
Forlag Gyldendal
Indbinding Hæftet
Thema koder Uddannelse. Pædagogik
Varegruppe Pædagogik, Børn og forældre
Ekspedition DBK
Udgivelsesdato 11. maj 2016
Sideantal 184
Bredde 132
Højde 201
Dybde 14
Vægt 217
Første udgave 0
Oplagsdato 11. maj 2016
Oplag 1
Udgave 1
ISBN-13 9788741258256
ISBN-10 8741258256
EAN 9788741258256
Sprog dan
Orignalsprog dan
Illustreret i farver/sh Nej
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.