Kropslighed og læring i daginstitutioner
217,50 kr
Ikke på lager lige nu. Leveringstid 1-2 uger.
ISBN
9788778422316
Denne bog vedrører børns og voksnes læreprocesser i daginstitutionen og belyser disse processers kropslige forankring.Bogens fokus på kropslighed fremhæver og nuancerer, hvordan kroppen, der er grundlaget for hele vores eksistens, træder frem og skaber fortællinger om det at være menneske i daginstitutionens praksis. Hvad børn og voksne oplever, føler og lærer er direkte forbundet med deres kropslige væren i verden. Som sådan kan man også tale om at viden og følelser er kropsliggjorte eller ´embodied´.
Bogen præsenterer kropsliggjorte læreprocesser og deres filosofiske og teoretiske grundlag, samtidig med at den tager fat i aktuelle temaer og problemstillinger. Den forbinder således kropslighed og læring med social arv, køn, musikalske udtryk, sprog og natur, bevægelsespædagogik, børns sociale relationer og rummenes indretning. Den forbinder også kropslighed med børn og voksnes følelser og oplevelser, blandt andet i forbindelse med institutionelle og professionspersonlige forandringsprocesser. Gennem analyser af både børn og voksnes små og store bevægelser understreger de enkelte bidrag at et fokus på kroppen er væsentligt, når vi ønsker nuanceret indsigt i menneskers lærepocesser.
Bogen henvender sig både til studerende, lærere, pædagoger og konsulenter i daginstitutioner, og til andre faggrupper, herunder idræts- og fysioterapeutstuderende.
Bidragsydere er: Sven Erik Holgersen, Nina Rossholt, Anne Maj Nielsen, Thomas Moser, Helle Rønholt, Helle Winther, Ilse Marie Mortensen, Kari Anne Jørgensen og Mia Herskind.
Redaktøren
Mia Herskind, f. 1955, er adjunkt, ph.d. og ansat på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Learning Lab Denmark. Mia er uddannet cand. scient. i idræt og pædagogik og cand. pæd. psych.
Indholdsfortegnelse:
Indledning
1. Den synlige og den usynlige krop af Sven-Erik Holgersen
2. Bevægelsesanalyse og fortolkning - om at dokumentere lære- og væreprocesser af Mia Herskind
3. Krop og b
Bogen præsenterer kropsliggjorte læreprocesser og deres filosofiske og teoretiske grundlag, samtidig med at den tager fat i aktuelle temaer og problemstillinger. Den forbinder således kropslighed og læring med social arv, køn, musikalske udtryk, sprog og natur, bevægelsespædagogik, børns sociale relationer og rummenes indretning. Den forbinder også kropslighed med børn og voksnes følelser og oplevelser, blandt andet i forbindelse med institutionelle og professionspersonlige forandringsprocesser. Gennem analyser af både børn og voksnes små og store bevægelser understreger de enkelte bidrag at et fokus på kroppen er væsentligt, når vi ønsker nuanceret indsigt i menneskers lærepocesser.
Bogen henvender sig både til studerende, lærere, pædagoger og konsulenter i daginstitutioner, og til andre faggrupper, herunder idræts- og fysioterapeutstuderende.
Bidragsydere er: Sven Erik Holgersen, Nina Rossholt, Anne Maj Nielsen, Thomas Moser, Helle Rønholt, Helle Winther, Ilse Marie Mortensen, Kari Anne Jørgensen og Mia Herskind.
Redaktøren
Mia Herskind, f. 1955, er adjunkt, ph.d. og ansat på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Learning Lab Denmark. Mia er uddannet cand. scient. i idræt og pædagogik og cand. pæd. psych.
Indholdsfortegnelse:
Indledning
1. Den synlige og den usynlige krop af Sven-Erik Holgersen
2. Bevægelsesanalyse og fortolkning - om at dokumentere lære- og væreprocesser af Mia Herskind
3. Krop og b
Undertitel | i daginstitutioner |
---|---|
Forlag | Billesø & Baltzer |
Indbinding | Indbundet |
Thema koder | Antologier: generelt, Førskoler og børnehaver |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 24. nov. 2007 |
Sideantal | 219 |
Bredde | 165 |
Højde | 238 |
Dybde | 16 |
Vægt | 455 |
Første udgave | 0 |
Oplagsdato | 24. nov. 2007 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788778422316 |
ISBN-10 | 8778422310 |
EAN | 9788778422316 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |
Undskyldningskode | 96 | ![]() |
---|---|---|
BoghandelensVaregruppe | Pædagogik, Børn og forældre | ![]() |
EkspeditionsID | 1 | ![]() |
Varetype | 1 | |
Materialekode | Papir-bog | |
EANBeregnet | 9788778422316 | ![]() |
ISBN | 978-87-7842-231-6 | |
BOPISBN13 | 9788778422316 | |
Bogklubbog | ikke bogklubbog/vare. | |
Subskriptionsbog | ikke subskriptionsbog | |
Er varen til videresalg | Yes | ![]() |
Titel | Kropslighed og læring i daginstitutioner | ![]() |
Varetekst | Kropslighed og læring i daginstitutioner | ![]() |
Varetekst_Låst | Nej / ikke låst | |
Titel_Del_Hovedtitel | Kropslighed og læring i daginstitutioner | |
EkspeditionsVaretekst | Kropslighed og læring i daginstitutioner | ![]() |
BookScan-Titel | Kropslighed og læring i daginstitutioner | |
Ombyttes | No | |
Kan returneres | No | |
Kædetitel | False | |
Emneord | daginstitutioner¤læring¤pædagogisk arbejde¤læreprocesser¤bevægelse¤kroppen¤motorik | |
Forlagstekst | Denne bog vedrører børns og voksnes læreprocesser i daginstitutionen og belyser disse processers kropslige forankring.Bogens fokus på kropslighed fremhæver og nuancerer, hvordan kroppen, der er grundlaget for hele vores eksistens, træder frem og skaber fortællinger om det at være menneske i daginstitutionens praksis. Hvad børn og voksne oplever, føler og lærer er direkte forbundet med deres kropslige væren i verden. Som sådan kan man også tale om at viden og følelser er kropsliggjorte eller ´embodied´. Bogen præsenterer kropsliggjorte læreprocesser og deres filosofiske og teoretiske grundlag, samtidig med at den tager fat i aktuelle temaer og problemstillinger. Den forbinder således kropslighed og læring med social arv, køn, musikalske udtryk, sprog og natur, bevægelsespædagogik, børns sociale relationer og rummenes indretning. Den forbinder også kropslighed med børn og voksnes følelser og oplevelser, blandt andet i forbindelse med institutionelle og professionspersonlige forandringsprocesser. Gennem analyser af både børn og voksnes små og store bevægelser understreger de enkelte bidrag at et fokus på kroppen er væsentligt, når vi ønsker nuanceret indsigt i menneskers lærepocesser. Bogen henvender sig både til studerende, lærere, pædagoger og konsulenter i daginstitutioner, og til andre faggrupper, herunder idræts- og fysioterapeutstuderende. Bidragsydere er: Sven Erik Holgersen, Nina Rossholt, Anne Maj Nielsen, Thomas Moser, Helle Rønholt, Helle Winther, Ilse Marie Mortensen, Kari Anne Jørgensen og Mia Herskind. Redaktøren Mia Herskind, f. 1955, er adjunkt, ph.d. og ansat på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Learning Lab Denmark. Mia er uddannet cand. scient. i idræt og pædagogik og cand. pæd. psych. Indholdsfortegnelse: Indledning 1. Den synlige og den usynlige krop af Sven-Erik Holgersen 2. Bevægelsesanalyse og fortolkning - om at dokumentere lære- og væreprocesser af Mia Herskind 3. Krop og bevægelse, hvad har det med køn at gøre? af Nina Rossholt 4. Kropsliggjort social arv af Anne Maj Nielsen 5. Børns kropslighed og sociale relationer af Thomas Moser 6. Idræts- og bevægelsesdidaktik - et kritisk perspektiv af Helle Rønholt 7. Udvikling af bevægelsespraksis, om at kropsliggøre noget nyt af Mia Herskind 8. Bevægelsespsykologi - kropssprog og udvikling i det professionspersonlige rum af Helle Winther 9. Indretning, pædagogik og kropslighed i et personaleperspektiv af Mia Herskind 10. Inkluderende pædagogik i et kropsligt perspektiv af Ilse Marie Mortensen 11. Kropslighed i musikalske udtryk af Sven-Erik Holgersen 12. Bevægelse, sted-oplevelse og litteraturforståelse i daginstitutionen af Kari Anne Jørgensen Om forfatterne | ![]() |
DBCIndholdsfortegnelse | Sven-Erik Holgersen: Den synlige og den usynlige krop ; Kropslighed i musikalske udtryk. Mia Herskind: Bevægelsesanalyse og fortolkning - om at dokumentere lære- og væreprocesser ; Udvikling af bevægelsespraksis - om at kropsliggøre noget nyt ; Indretning, pædagogik og kropslighed i et personaleperspektiv. Nina Rossholt: Krop og bevægelse, hvad har det med køn at gøre? Anne Maj Nielsen: Kropsliggjort social arv. Thomas Moser: Børns kropslighed og sociale relationer. Helle Rønholt: Idræts- og bevægelsesdidaktik - et kritisk perspektiv. Helle Winther: Bevægelsespsykologi - kropssprog og udvikling i det professionspersonlige rum. Ilse Marie Mortensen: Inkluderende pædagogik i et kropsligt perspektiv. Kari Anne Jørgensen: Bevægelse, sted-oplevelse og litteraturforståelse i daginstitutionen | |
ForlagsNavn | Billesø & Baltzer | ![]() |
Note om udgavens oplag | 1. oplag. 2007 | |
Redaktion | Mia Herskind | |
Bredde | 165 | ![]() |
Dybde | 16 | ![]() |
Højde | 238 | ![]() |
Vægt | 455 | ![]() |
Indbindingsform | 2 | ![]() |
Sider | 219 | |
LandId | 131 | |
Billede | jpg | ![]() |
Sidste ændring for billede | 2007-10-24 00:00:00 | |
Decimalklasse | 37.21 | |
ThemaKode | JNLA¤DNT | |
ThemaDBC | DBC | |
Hovedfaust | 2 702 872 1 | |
FørsteUdgivÅr | 2007 | |
Oplag | 1 | ![]() |
Udgave | 1 | |
ÅrForSenesteOplag | 2007 | ![]() |
ÅrForUdgave | 2007 | ![]() |
OrdreoptagelseDato | 1901-01-01 | ![]() |
Udgivelsesdato | 2007-11-24 | ![]() |
Udgivelsesland | dk | |
Hovedsprog | dan | |
SprogOriginaludgaven | dan | |
Materialet sprog | dan | |
Oprettet | 2007-07-02 | |
DagForSenesteÆndring | 2012-01-17 | |
OpdateringsDatoHovedpost | 20080114180958 | |
Forlagets hjemsted | Værløse | ![]() |
År (fra DBC) | 2007 | |
Personnavn | Herskind Mia | |
Post status | n | |
Post Type | e | |
Periodicums frekvens | ||
Festskrift | ikke festskrift | |
Periodicumtype | ||
Skønlitterær form | ||
Biografiform | ||
Stor skrift | almindelig skriftstørrelse | |
Bibliografisk kategori | s | |
Udgivelsesstatus | f | |
Katalogiseringsniveau | Katalogisering, selvsyn | |
Generel materialebetegnelse | a | |
Supplerende generel materialebetegnelse | ||
Specifik materialebetegnelse | xx | |
Supplerende specifik materialebetegnelse | ||
Mellemoriginalens sprog | und | |
SprogIResumeer | dan | |
Sprog_I_Undertekster | und | |
Trykkeri | tr. i udl. | |
Faglitteratur_Niveau | Fagligt niveau | |
Ugefortegnelse | DBF200803¤BKM200803 | |
Udgivelsesår | 2007 |
Bøger i samme varegruppe: