Kropslighed og læring i daginstitutioner
217,50 kr
Ikke på lager lige nu. Leveringstid 1-2 uger.
ISBN
9788778422316
Denne bog vedrører børns og voksnes læreprocesser i daginstitutionen og belyser disse processers kropslige forankring.Bogens fokus på kropslighed fremhæver og nuancerer, hvordan kroppen, der er grundlaget for hele vores eksistens, træder frem og skaber fortællinger om det at være menneske i daginstitutionens praksis. Hvad børn og voksne oplever, føler og lærer er direkte forbundet med deres kropslige væren i verden. Som sådan kan man også tale om at viden og følelser er kropsliggjorte eller ´embodied´.
Bogen præsenterer kropsliggjorte læreprocesser og deres filosofiske og teoretiske grundlag, samtidig med at den tager fat i aktuelle temaer og problemstillinger. Den forbinder således kropslighed og læring med social arv, køn, musikalske udtryk, sprog og natur, bevægelsespædagogik, børns sociale relationer og rummenes indretning. Den forbinder også kropslighed med børn og voksnes følelser og oplevelser, blandt andet i forbindelse med institutionelle og professionspersonlige forandringsprocesser. Gennem analyser af både børn og voksnes små og store bevægelser understreger de enkelte bidrag at et fokus på kroppen er væsentligt, når vi ønsker nuanceret indsigt i menneskers lærepocesser.
Bogen henvender sig både til studerende, lærere, pædagoger og konsulenter i daginstitutioner, og til andre faggrupper, herunder idræts- og fysioterapeutstuderende.
Bidragsydere er: Sven Erik Holgersen, Nina Rossholt, Anne Maj Nielsen, Thomas Moser, Helle Rønholt, Helle Winther, Ilse Marie Mortensen, Kari Anne Jørgensen og Mia Herskind.
Redaktøren
Mia Herskind, f. 1955, er adjunkt, ph.d. og ansat på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Learning Lab Denmark. Mia er uddannet cand. scient. i idræt og pædagogik og cand. pæd. psych.
Indholdsfortegnelse:
Indledning
1. Den synlige og den usynlige krop af Sven-Erik Holgersen
2. Bevægelsesanalyse og fortolkning - om at dokumentere lære- og væreprocesser af Mia Herskind
3. Krop og b
Bogen præsenterer kropsliggjorte læreprocesser og deres filosofiske og teoretiske grundlag, samtidig med at den tager fat i aktuelle temaer og problemstillinger. Den forbinder således kropslighed og læring med social arv, køn, musikalske udtryk, sprog og natur, bevægelsespædagogik, børns sociale relationer og rummenes indretning. Den forbinder også kropslighed med børn og voksnes følelser og oplevelser, blandt andet i forbindelse med institutionelle og professionspersonlige forandringsprocesser. Gennem analyser af både børn og voksnes små og store bevægelser understreger de enkelte bidrag at et fokus på kroppen er væsentligt, når vi ønsker nuanceret indsigt i menneskers lærepocesser.
Bogen henvender sig både til studerende, lærere, pædagoger og konsulenter i daginstitutioner, og til andre faggrupper, herunder idræts- og fysioterapeutstuderende.
Bidragsydere er: Sven Erik Holgersen, Nina Rossholt, Anne Maj Nielsen, Thomas Moser, Helle Rønholt, Helle Winther, Ilse Marie Mortensen, Kari Anne Jørgensen og Mia Herskind.
Redaktøren
Mia Herskind, f. 1955, er adjunkt, ph.d. og ansat på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Learning Lab Denmark. Mia er uddannet cand. scient. i idræt og pædagogik og cand. pæd. psych.
Indholdsfortegnelse:
Indledning
1. Den synlige og den usynlige krop af Sven-Erik Holgersen
2. Bevægelsesanalyse og fortolkning - om at dokumentere lære- og væreprocesser af Mia Herskind
3. Krop og b
Undertitel | i daginstitutioner |
---|---|
Forlag | Billesø & Baltzer |
Indbinding | Indbundet |
Thema koder | Antologier: generelt, Førskoler og børnehaver |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 24. nov. 2007 |
Sideantal | 219 |
Bredde | 165 |
Højde | 238 |
Dybde | 16 |
Vægt | 455 |
Første udgave | 0 |
Oplagsdato | 24. nov. 2007 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788778422316 |
ISBN-10 | 8778422310 |
EAN | 9788778422316 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |