Kulturfagenes didaktik
358,75 kr
På lager
ISBN
9788771604726
Denne bog er skrevet med henblik på undervisning i grundskolen, og den præsenterer en didaktik for tre af skolens kulturfag: historie, kristendomskundskab og samfundsfag.
Bogen henvender sig både til lærerstuderende og til nyuddannede såvel som erfarne lærere, der ønsker en konkret og overbliksskabende introduktion til fagenes indhold og arbejdsformer og til, hvordan man kan undervise i dem. Den er således tænkt som en håndbog til dem, der ønsker didaktisk og undervisningsmæssig inspiration til og viden om netop et eller flere af disse fag.
De tre kapitler i bogen, der præsenterer hvert sit fag, er bygget op om otte spørgsmål, der omhandler fagenes formål, indhold, elevforudsætninger, arbejdsformer og evaluering:
Hvad er formålet og hvorfor undervise i faget? Hvordan kan kompetencer og kompetencemål forstås i faget? Hvad ved vi om eleverne og deres forudsætninger for faget? Hvilke arbejdsformer og metoder er vigtige og relevante i faget? Hvilket indhold er vigtigt i fagets kompetenceområder og på tværs af dem? Hvilke læremidler er relevante, og hvordan skal de bruges? Hvordan kan evaluering se ud i faget? Hvordan tilrettelægges den afsluttende prøve?
Kapitlerne er beregnet til at kunne stå alene, men læst i sammenhæng giver de et billede af tre skolefag, der har rigtig meget til fælles, men som også på hver deres måde og med hver deres metode kan bidrage til den demokratiske dannelse af vores børn.
Bogen henvender sig både til lærerstuderende og til nyuddannede såvel som erfarne lærere, der ønsker en konkret og overbliksskabende introduktion til fagenes indhold og arbejdsformer og til, hvordan man kan undervise i dem. Den er således tænkt som en håndbog til dem, der ønsker didaktisk og undervisningsmæssig inspiration til og viden om netop et eller flere af disse fag.
De tre kapitler i bogen, der præsenterer hvert sit fag, er bygget op om otte spørgsmål, der omhandler fagenes formål, indhold, elevforudsætninger, arbejdsformer og evaluering:
Hvad er formålet og hvorfor undervise i faget? Hvordan kan kompetencer og kompetencemål forstås i faget? Hvad ved vi om eleverne og deres forudsætninger for faget? Hvilke arbejdsformer og metoder er vigtige og relevante i faget? Hvilket indhold er vigtigt i fagets kompetenceområder og på tværs af dem? Hvilke læremidler er relevante, og hvordan skal de bruges? Hvordan kan evaluering se ud i faget? Hvordan tilrettelægges den afsluttende prøve?
Kapitlerne er beregnet til at kunne stå alene, men læst i sammenhæng giver de et billede af tre skolefag, der har rigtig meget til fælles, men som også på hver deres måde og med hver deres metode kan bidrage til den demokratiske dannelse af vores børn.
Undertitel | Historie, Kristendomskundskab og samfundsfag |
---|---|
Forfatter | Anders Stig Christensen, Lars Allan Haakonsen, Hans Krab Koed og Annika Hvithamar |
Forlag | Dafolo |
Indbinding | Paperback |
Thema koder | Undervisningsfærdigheder og undervisningsmetoder |
Varegruppe | Skole- og lærebøger, div. |
Ekspedition | DAF |
Udgivelsesdato | 6. okt. 2017 |
Sideantal | 112 |
Bredde | 170 |
Højde | 240 |
Dybde | 7 |
Vægt | 300 |
Første udgave | 2017 |
Oplagsdato | 6. okt. 2017 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
Serie | Undervisning og læring |
ISBN-13 | 9788771604726 |
ISBN-10 | 8771604723 |
EAN | 9788771604726 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |