Kvalitative analyser
Samspillet mellem mennesket og de enkelte dele af samfundet er komplekst, og hvis man arbejder i dette felt, er det nødvendigt at kunne identificere årsager og sammenhænge. Hvorfor trives nogle børn i børnehaven bedre end andre? Hvordan er sammenhængen mellem mål og midler i arbejdet med unge kriminelle? Hvordan betragter sygeplejersken og samfundsforskeren sygdomme, og hvilke forskelle er der på deres holdninger? Hvordan hænger politikerens argumentation sammen med de praktiske forhold på uddannelsesområdet? Kvalitative undersøgelser gør det muligt for såvel praktikere som forskere at finde årsager og sammenhænge i alle former for samfundsmæssige problemstillinger.
Denne bog forklarer de fire fundamentale trin i forskningsprocessen: problemformulering, undersøgelsesplanlægning, dataindsamling og -konstruktion samt analyse, vurdering og konklusion. Derefter gennemgås en række analyseformer trin for trin ud fra konkrete eksempler: indholdsanalyse, konversationsanalyse, grounded theory, argumentationsanalyse og diskursanalyse.
Bogen henvender sig til studerende og praktikere inden for blandt andet samfundsfag og samfundsvidenskab, socialt arbejde, sygepleje, politiarbejde, pædagogik og andre områder, hvor samspillet mellem menneske og samfund er i centrum.
Merete Watt Boolsen er lektor på Institut for Statskundskab, Københavns Universitet.
Undertitel | At finde årsager og sammenhænge |
---|---|
Forfatter | Merete Watt Boolsen |
Forlag | Gyldendal |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | For universitetsuddannelse, Sociologi og antropologi |
Varegruppe | Samfund, div. |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 20. jan. 2017 |
Sideantal | 224 |
Bredde | 156 |
Højde | 232 |
Dybde | 14 |
Vægt | 403 |
Første udgave | 2006 |
Oplagsdato | 7. mar. 2022 |
Oplag | 2 |
Udgave | 2 |
Serie | Socialpædagogisk Bibliotek |
ISBN-13 | 9788741259833 |
ISBN-10 | 8741259833 |
EAN | 9788741259833 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Omslagsgrafiker | Sysser Bengtsson |
Omslagsillustrator | Tove Krebs Lange |
Illustreret i farver/sh | Nej |