Løbende formativ vurdering

Af: Dylan Wiliam
453,75 kr
På lager
ISBN
9788771602944

Hvis vi ønsker, at vores elever skal trives i den komplekse og uforudsigelige verden, som det 21. århundrede er, er det altafgørende, at vi fokuserer på at forbedre de uddannelsesmæssige resultater. For at dette bliver muligt, er det nødvendigt, at lærerne støttes med konkrete anvisninger og forslag til succeskriterier og kendetegn eller modeller for, hvordan der kan iagttages deltagelse eller tegn på læring i undervisningen.

I Løbende formativ vurdering tager Dylan Wiliam fat på denne udfordring ved at vise, hvordan man kan praktisere læringsudbytteorienteret undervisning som en interessant, faglig og didaktisk udviklingsopgave. Ifølge Wiliam er formativ vurdering blandt de mest centrale processer i al form for god undervisning, da den har til opgave at øge elevernes muligheder for at lære mere i den fortløbende læringsproces, og i denne bog giver han en forskningsbaseret og praktisk indføring i brugen af formativ evaluering i klasserummet.

Bogen præsenterer fem overordnede strategier for formativ evaluering: 1) at klarificere, dele og forstå læringshensigter og succeskriterier, 2) at iscenesætte effektive klasserumsdiskussioner, aktiviteter og læringsopgaver, der frembringer vidnesbyrd om læring, 3) at give feedback, der fører læringen fremad, 4) at aktivere de lærende som undervisningsressourcer for hinanden og 5) at aktivere de lærende som ejere af deres egen læring.

De fem forskningsbaserede principper giver et samlet udgangspunkt for regulering af læringsprocessen og er med til at give eleverne en ide om, hvad målet med undervisningen er. Bogen introducerer derudover mere end 50 praktiske teknikker til at implementere den formative evaluering i undervisningen og dermed løfte undervisningens kvalitet og som følge heraf også elevernes læring.

Dylan Wiliam, ph.d., er konsulent, forfatter og tidligere matematik- og fysiklærer. Han arbejder med undervisere i USA, Storbritannien og mange andre lande med henblik på at udvikle effektive forskningsbaserede teknikker til formativ vurdering. I 1998 stod han sammen med Paul Black bag et større videnskabeligt review af de undersøgelser, der var foretaget inden for formativ vurdering. Løbende formativ vurdering er Wiliams første bog på dansk.

Specifikationer
Forfatter Dylan Wiliam
Forlag Dafolo
Indbinding Paperback
Thema koder Skoler
Varegruppe Skole- og lærebøger, div.
Ekspedition DAF
Udgivelsesdato 14. dec. 2015
Sideantal 190
Bredde 170
Højde 240
Dybde 11
Vægt 451
Første udgave 2015
Oplagsdato 14. dec. 2015
Oplag 1
Udgave 1
Serie Undervisning og læring
ISBN-13 9788771602944
ISBN-10 8771602941
EAN 9788771602944
Sprog dan
Orignalsprog dan
Illustreret i farver/sh Nej
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.