Læring, dannelse og udvikling
Den fremtid, vores børn skal leve i, bliver radikalt anderledes end i dag. Globalisering og hurtig samfundsforandring har skabt et stigende ”fremtidspres” på daginstitution og skole. Denne situation stiller nye krav til børns læring, dannelse og udvikling. Skolen er konstant i fokus med spørgsmålet: ”Kan den levere varen?” Kampen om daginstitutionspædagogikken er tilsvarende i fuld gang: ”Skal små børn lære eller lege?” Hvad er op og ned i den polariserede debat?
Læring, dannelse og udvikling – kvalificering til fremtiden i daginstitution og skole forholder sig aktivt sig til denne problematik. I dette konfliktfyldte felt, præget af ideologi og holdninger, har vi fundet det nødvendigt at forankre bogen i forskning. Den er derfor skrevet af aktive forskere, som er særligt kyndige inden for deres specifikke emne.
Bogen er et kritisk opgør med den dominerende PISA-tænkning i skolen og den stigende tendens til skoleficering af daginstitutionen. Forfatterne fremlægger en række konstruktive faglige og brugbare svar på spørgsmålet: Hvilken læring, dannelse og udvikling kvalificerer bedst vores børn til fremtiden?
Bogen henvender sig pædagog- og lærerstuderende samt studerende på en lang række diplomuddannelser og pædagogisk orienterede fag og moduler på universiteterne. Derudover vil den være inspirerende læsning for alle andre fagpersoner, som er engageret i børns og unges læring og udvikling.
Jacob Klitmøller er adjunkt i pædagogisk psykologi, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet. Han forsker i brugen af undervisningsteknikker, fænomenologisk læringsteori og betydningen af skolebørns oplevelse af undervisning.
Dion Sommer er professor i udviklingspsykologi, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet. Han forsker bl.a. i barndomspsykologi, udvikling og pædagogik i vor tid.
Undertitel | Kvalificering til fremtiden i daginstitution og skole |
---|---|
Forfatter | Dion Sommer;Jan Tønnesvang;Klaus Nielsen;Lene Tanggaard Pedersen;Jacob Klitmøller;Annegrethe Ahrenkiel;Ingrid Pramling Samuelsson;Gert Biesta;Margareta Serder;Malin Ideland;Noomi Matthiesen;Jesper Aagaard |
Forlag | Gyldendal |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Uddannelse. Pædagogik |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 15. jan. 2015 |
Sideantal | 339 |
Bredde | 158 |
Højde | 232 |
Dybde | 24 |
Vægt | 509 |
Første udgave | 2015 |
Oplagsdato | 22. maj 2015 |
Oplag | 2 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788741258089 |
ISBN-10 | 8741258089 |
EAN | 9788741258089 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |