Læsekompetence
40,00 kr
På lager
ISBN
9788759323991
Del af serien Lærerprofiler i dansk - nye mål og kompetencer
I dette hæfte fremstiller Inger Maibom og Henrik Balle Nielsen dansklærerens kompetencer inden for området Læsning og læseundervisning i 1.-6. klasse. Forfatterne viser, hvordan teoretisk viden om læseprocesser og læseudvikling kan anvendes i den konkrete undervisning i læsning, herunder i krydsfelter mellem læringsmål, metoder og læremidler. Eksempelvis kan dansklæreren med fordel undervise i ordafkodning med nogle læremidler og undervise i sprog- og tekstforståelse med andre læremidler. Ordafkodning og tekstforståelse er hver for sig og i sammenhæng afgørende komponenter i læsning, som der skal undervises eksplicit i.Hæftet formulerer et tilbageblik på udviklingen i teorier om læsning og læseundervisning og fokuserer på formidling af ny, aktuel forskningsviden. Læseundervisningen skal skabe grundlag for, at eleven kan tilegne sig en lang række læsestrategier med udgangspunkt i sprog og kognition. Hæftet diskuterer i øvrigt en række evalueringsformer til brug for vurdering af elevernes læseudvikling, herunder løbende og summativ evaluering. Kapitlet afsluttes med en række studieopgaver inden for relevante områder i læsedidaktik.
Hæftet er et særtryk af et kapitel fra serien Lærerprofiler i dansk. Serien, som omfatter tre bind, introducerer til det nye danskfag i læreruddannelsen (2013), herunder de i alt otte kompetenceområder for hhv. 1.-6. klassetrin og 4.-10. klassetrin.
Forfatter | Niels Mølgaard Benny Bang Carlsen |
---|---|
Forlag | Samfundslitteratur |
Indbinding | Paperback |
Thema koder | Læsefærdigheder og skrivefærdigheder |
Varegruppe | Skole- og lærebøger, div. |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 7. jun. 2016 |
Sideantal | 77 |
Bredde | 156 |
Højde | 232 |
Dybde | 8 |
Vægt | 152 |
Første udgave | 0 |
Oplagsdato | 7. jun. 2016 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788759323991 |
ISBN-10 | 875932399X |
EAN | 9788759323991 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |