Læsespillet 2
633,75 kr
Udsolgt
ISBN
9788779400399
Læsespillet 2
Fag: Dansk
Klassetrin: 2. klasse
Forfatter: Maria Bache Andersen
Forlagskonsulent: Inge Benn Thomsen
Beskrivelse: 60 spilleplader 7 x 19 cm, 28 opråberkort 7 x 9,5 cm, 250 dækbrikker 1,8 x 1,8 cm, 1 ark bankotjek, 1 lærervejledning med spilleregler 8 sider A5 i fire farver og en flot designet, solid æske med plads til alt
Indhold
Spillet er primært tiltænkt 2. klasse. Det er også velegnet til begyndertrinnet og til ældre elever med særlige behov for at styrke læse- og stavekompetencer.
Spillet forudsætter, at eleverne har gennemgået Læsespillet 1 eller behersker at læse lydrette ord samt ord med schwa-vokalen, som er det e, der udtales som ø.
Formålet er, at eleverne lærer at beherske vokalforandring. For eksempel udtales i som e i ordet fisk, og y udtales som ø i ordet lyst (til noget). Med andre ord introduceres i Læsespillet 2 de ikke lydrette ord.
Spillepladerne er ordnet efter sværhedsgrad og markeret med følgende farver:
Trin 1, violet: Ord med vokalændringer. Kaldes også vokaltrappen.
Mellemtrin, violet + blå: Alle ord fra trin 1 og 2.
Trin 2, blå: Ord med de bløde konsonanter d og g og desuden stumt d, hvor dette bruges til at vise ordets stamme, fx god, gode, godt.
Mellemtrin, blå + grøn: Alle ord fra trin 2 og 3.
Trin 3, grøn: Ord med stumme bogstaver og g sammen med n som i ring.
Ordene er på spillepladerne ordene ordnet i ni kolonner. De ni kolonner følger alfabetets vokaler: A, E, I, O, U, Y, Æ, Ø, Å. Eleverne mindes på denne måde om rækkefølgen uden bevidst at tænke over det.
Farven på opråberkortene svarer til farverne på spillepladerne. På bagsiden af hvert opråberkort er der et forslag til en sætning med ordet i fremhævet skrift. Sætningen giver ordets betydning.
Lærervejledningen indeholder - udover klare og enkle, men alligevel let forståelige og nemt anvendelige spilleregler - faglige tekster om dialekt, udtale, stød, tryk og ords stamme samt ideer til arbejdsformer, variationer af spille og lege med de mange ord, som kan gøre danskundervisningen mere afvekslende og dynamisk.
Undervisning
Læsespillet er et helt nyt materiale til begynderundervisningen i læsning. Det går ud på at 'spille bingo'. Hver elev har sin plade med ord og dækker ord-felterne med en brik, efterhånden som ordene læses op eller vises af læreren. Hvem vinder? Og har eleven opfattet ordene på pladen rigtigt? Det er motiverende og lærerigt på en gang.
Der er system i spillets opbygning og i progressionen, som følger de trin, vi kan forvente, at læseudviklingen følger hos eleverne.
Systemet går ud på, at eleverne 'tilegner sig' ordene systematisk ud fra mulige kombinationer af bogstaver på dansk.
Progressionen går ud på, at det bliver gradvis sværere - først simple og lydrette ord, og senere også de lidt længere og ikke-lydrette ord.
Spillet er inddelt efter farver og således let at overskue og at anvende.
Spillet anbefales til indskoling og til elever med behov for støtte til deres læseudvikling. Spillet kan varieres efter behov og vil således også kunne støtte elevernes stavetilegnelse.
Eleverne opnår at beherske fonem-grafem-princippet på dansk. Det vil eksempelvis sige: Fonemet /e/ (som i elefant) og fonemet /æ/ (som i ven) staves i begge
Fag: Dansk
Klassetrin: 2. klasse
Forfatter: Maria Bache Andersen
Forlagskonsulent: Inge Benn Thomsen
Beskrivelse: 60 spilleplader 7 x 19 cm, 28 opråberkort 7 x 9,5 cm, 250 dækbrikker 1,8 x 1,8 cm, 1 ark bankotjek, 1 lærervejledning med spilleregler 8 sider A5 i fire farver og en flot designet, solid æske med plads til alt
Indhold
Spillet er primært tiltænkt 2. klasse. Det er også velegnet til begyndertrinnet og til ældre elever med særlige behov for at styrke læse- og stavekompetencer.
Spillet forudsætter, at eleverne har gennemgået Læsespillet 1 eller behersker at læse lydrette ord samt ord med schwa-vokalen, som er det e, der udtales som ø.
Formålet er, at eleverne lærer at beherske vokalforandring. For eksempel udtales i som e i ordet fisk, og y udtales som ø i ordet lyst (til noget). Med andre ord introduceres i Læsespillet 2 de ikke lydrette ord.
Spillepladerne er ordnet efter sværhedsgrad og markeret med følgende farver:
Trin 1, violet: Ord med vokalændringer. Kaldes også vokaltrappen.
Mellemtrin, violet + blå: Alle ord fra trin 1 og 2.
Trin 2, blå: Ord med de bløde konsonanter d og g og desuden stumt d, hvor dette bruges til at vise ordets stamme, fx god, gode, godt.
Mellemtrin, blå + grøn: Alle ord fra trin 2 og 3.
Trin 3, grøn: Ord med stumme bogstaver og g sammen med n som i ring.
Ordene er på spillepladerne ordene ordnet i ni kolonner. De ni kolonner følger alfabetets vokaler: A, E, I, O, U, Y, Æ, Ø, Å. Eleverne mindes på denne måde om rækkefølgen uden bevidst at tænke over det.
Farven på opråberkortene svarer til farverne på spillepladerne. På bagsiden af hvert opråberkort er der et forslag til en sætning med ordet i fremhævet skrift. Sætningen giver ordets betydning.
Lærervejledningen indeholder - udover klare og enkle, men alligevel let forståelige og nemt anvendelige spilleregler - faglige tekster om dialekt, udtale, stød, tryk og ords stamme samt ideer til arbejdsformer, variationer af spille og lege med de mange ord, som kan gøre danskundervisningen mere afvekslende og dynamisk.
Undervisning
Læsespillet er et helt nyt materiale til begynderundervisningen i læsning. Det går ud på at 'spille bingo'. Hver elev har sin plade med ord og dækker ord-felterne med en brik, efterhånden som ordene læses op eller vises af læreren. Hvem vinder? Og har eleven opfattet ordene på pladen rigtigt? Det er motiverende og lærerigt på en gang.
Der er system i spillets opbygning og i progressionen, som følger de trin, vi kan forvente, at læseudviklingen følger hos eleverne.
Systemet går ud på, at eleverne 'tilegner sig' ordene systematisk ud fra mulige kombinationer af bogstaver på dansk.
Progressionen går ud på, at det bliver gradvis sværere - først simple og lydrette ord, og senere også de lidt længere og ikke-lydrette ord.
Spillet er inddelt efter farver og således let at overskue og at anvende.
Spillet anbefales til indskoling og til elever med behov for støtte til deres læseudvikling. Spillet kan varieres efter behov og vil således også kunne støtte elevernes stavetilegnelse.
Eleverne opnår at beherske fonem-grafem-princippet på dansk. Det vil eksempelvis sige: Fonemet /e/ (som i elefant) og fonemet /æ/ (som i ven) staves i begge
Forfatter | Maria Bache Andersen |
---|---|
Forlag | Didactica |
Indbinding | Materialekasse |
Thema koder | Uddannelse. Pædagogik |
Varegruppe | Skole- og lærebøger, div. |
Ekspedition | DAF |
Udgivelsesdato | 10. mar. 2010 |
Sideantal | 0 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 2010 |
Oplagsdato | 1. jan. 1900 |
Oplag | 0 |
Udgave | 0 |
ISBN-13 | 9788779400399 |
ISBN-10 | 8779400396 |
EAN | 9788779400399 |
Sprog | Dansk |
Orignalsprog | Sproget kan ikke bestemmes |
Illustreret i farver/sh | Nej |