Luhmann og Dannelse
Bidragene er samlet i nærværende bog, som indeholder 14 bidrag fra norske og danske forskere.
Der sættes kritisk spot på Luhmanns teorier om dannelse ud fra 4 perspektiver:
Del 1.: Luhmann som generel dannelsesteoretiker - Kritisk fokus på tesen om at al psykisk og social realitet dannes i operationelt lukkede selvdannende systemer.
Del 2: Luhmann om medieret dannelse - Kritisk fokus på betydningen af psykiske og sociale systemers brug af digitale medier til at danne sig selv.
Del 3: Luhmann som uddannelsesteoretiker - Kritisk fokus på, hvorledes uddannelse som lukket system har betydning for, hvordan uddannelse kan være mulig.
Del 4: Luhmann om dannelse som semantik - Kritisk fokus på dannelsesbegrebet som en historisk semantik uddannelsessystemet har brugt som en selvbeskrivelse
Disse 4 perspektiver danner forskellige veje ind og ud af Luhmanns forsøg på at tænke dannelse i det moderne samfund.
Bidrag: Simon Calmar Andersen, Stein Bråten, Yvonne Fritze, Lars Geer Hammershøj, Jens Jørgen Hansen, Gorm Harste, Tina Bering Keiding, leg Koefoed, Helle Mathiasen, Yngve Nordkvelle, Michael Paulsen, Lars Qvortrup, Ole Thyssen og Jesper Tække.
Forfatter | Lars Qvortrup & Michael Paulsen |
---|---|
Forlag | Unge Pædagoger |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Antologier: generelt, Undervisningsfærdigheder og undervisningsmetoder |
Varegruppe | Pædagogik, Børn og forældre |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 13. nov. 2007 |
Sideantal | 346 |
Bredde | 140 |
Højde | 220 |
Dybde | 22 |
Vægt | 490 |
Første udgave | 2007 |
Oplagsdato | 13. nov. 2007 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
Serie | Konstruktivistiske byggesten¤Unge Pædagogers serie |
ISBN-13 | 9788790220181 |
ISBN-10 | 8790220188 |
EAN | 9788790220181 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Oversætter | null |
Illustreret i farver/sh | Nej |