Magt over sproget
247,50 kr
500
ISBN
9788750036357
I de senere år har der været særlig interesse for ""sproglig bevidsthed"" og ""sproglig opmærksomhed"" i sprogundervisningen. Der hersker dog en vis usikkerhed om, hvad sproglig bevidsthed og sproglig opmærksomhed egentlig er for størrelser, og hvilken betydning de har i den sprogpædagogiske praksis. Denne bog sætter fokus på den rolle, den sproglige bevidsthed og opmærksomhed spiller i sprogtilegnelsesprocessen og på forskellige tilgange til arbejdet med sproglig bevidsthed i pædagogisk sammenhæng.
Bogen indeholder en introduktion til og diskussion af nyere andetsprogs- og tosprogetshedsforskning og går bagom den pædagogiske debat i Danmark i forbindelse med tosprogede børns sprogtilegnelse. Forfatteren argumenterer i bogen for en tilgang til andetsprogsforskningen, der integrerer de kognitive, de sociale og de subjektive aspekter i andetsprogstilegnelsen.
I bogen præsenteres desuden et forskningsprojekt - det første af sin art i Danmark - om opmærksomhed på sprog hos en gruppe tosprogede børn mellem 10 og 14 år. I lyset af undersøgelsens resultater efterlyses en sprogpædagogisk praksis, der tager udgangspunkt i og videreudvikler elevernes sproglige iagttagelser og erfaringer.
Bogen henvender sig til studerende og undervisere på universiteter, CVU'er og seminarer, der beskæftiger sig med andetsprogstilegnelse, tosprogethed og sprogpædagogik. Derudover er den relevant for undervisere af tosprogede elever i folkeskolen, på sprogcentre samt i gymnasiet
Bogen indeholder en introduktion til og diskussion af nyere andetsprogs- og tosprogetshedsforskning og går bagom den pædagogiske debat i Danmark i forbindelse med tosprogede børns sprogtilegnelse. Forfatteren argumenterer i bogen for en tilgang til andetsprogsforskningen, der integrerer de kognitive, de sociale og de subjektive aspekter i andetsprogstilegnelsen.
I bogen præsenteres desuden et forskningsprojekt - det første af sin art i Danmark - om opmærksomhed på sprog hos en gruppe tosprogede børn mellem 10 og 14 år. I lyset af undersøgelsens resultater efterlyses en sprogpædagogisk praksis, der tager udgangspunkt i og videreudvikler elevernes sproglige iagttagelser og erfaringer.
Bogen henvender sig til studerende og undervisere på universiteter, CVU'er og seminarer, der beskæftiger sig med andetsprogstilegnelse, tosprogethed og sprogpædagogik. Derudover er den relevant for undervisere af tosprogede elever i folkeskolen, på sprogcentre samt i gymnasiet
Undertitel | om sproglig bevidsthed i andetsprogstilegnelsen |
---|---|
Forfatter | Helle Pia Laursen |
Forlag | Akademisk Forlag |
Indbinding | Hæftet |
Varegruppe | Sprog & grammatik |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 1. okt. 2001 |
Sideantal | 282 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 2001 |
Oplagsdato | 1. okt. 2001 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788750036357 |
ISBN-10 | 8750036351 |
EAN | 9788750036357 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |