Minoritetssprogede med særlige behov
350,00 kr
Udsolgt
ISBN
9788772815084
Minoritetssprogede med særlige behov - En bog om udredningsarbejdet
Pædagogiske og psykologiske udredninger af børn, unge og voksne med minoritetsbaggrund bør tage hensyn til såvel personens sproglige baggrund som til erfaringsbaggrunden. Kun på den måde kan udredningen bidrage til et godt og alsidigt billede af personens særlige behov.
I Minoritetssprogede med særlige behov – En bog om udredningsarbejdet præsenteres viden om og metoder til udredning og vurdering af minoritetssprogede børn, unge og voksne, men bogen kan med fordel også læses med henblik på udredning af andre børn, unge og voksne.
I bogen beskrives tosproglig udvikling og læring, samarbejde med forældre, brug af tolk, udredningsmetodik og gennemførelse af test. De traditionelle specialpædagogiske fagområder som sprogvanskeligheder, læse- og skrivevanskeligheder, matematikvanskeligheder, udviklingshæmning og ADHD behandles i lyset af en tosprogethed og minoritetssproget erfaringsbaggrund.
Bogen er skrevet af Espen Egeberg i samarbejde med en række norske forskere på området. Den henvender sig dels pædagoger og lærere, dels til medarbejdere ved Pædagogisk Psykologisk Rådgivning og andre udredningsinstanser som fx psykiatrisk ambulatorium, tale-høreinstitut og kommunikationscentre. Bogen vil endvidere med fordel kunne indgår i pensum på både pædagog- og læreruddannelsen samt i efter- og videreuddannelsen inden for både specialpædagogik og dansk som andetsprog.
Serien Specialpædagogik i tiden sætter fokus på specialpædagogikkens vilkår og søger at afspejle de til enhver tid givne specialpædagogiske teorier og deres udmøntning i praksis. Og netop i den specialpædagogiske sammenhæng spiller tiden en væsentlig rolle. Specialpædagogik er i bund og grund et produkt af videnskab, ideologi og praksis, og som sådan helt afhængig af den samfundsstruktur og -kultur den specialpædagogiske bistand udøves i.
Specialpædagogik i tiden sætter spørgsmålstegn ved normaliteten og udfordrer vores normalitetstænkning. Serien henvender sig til lærere i grundskolen og i efter- og videreuddannelser samt til lærerstuderende i det nye linjefag specialpædagogik.
Pædagogiske og psykologiske udredninger af børn, unge og voksne med minoritetsbaggrund bør tage hensyn til såvel personens sproglige baggrund som til erfaringsbaggrunden. Kun på den måde kan udredningen bidrage til et godt og alsidigt billede af personens særlige behov.
I Minoritetssprogede med særlige behov – En bog om udredningsarbejdet præsenteres viden om og metoder til udredning og vurdering af minoritetssprogede børn, unge og voksne, men bogen kan med fordel også læses med henblik på udredning af andre børn, unge og voksne.
I bogen beskrives tosproglig udvikling og læring, samarbejde med forældre, brug af tolk, udredningsmetodik og gennemførelse af test. De traditionelle specialpædagogiske fagområder som sprogvanskeligheder, læse- og skrivevanskeligheder, matematikvanskeligheder, udviklingshæmning og ADHD behandles i lyset af en tosprogethed og minoritetssproget erfaringsbaggrund.
Bogen er skrevet af Espen Egeberg i samarbejde med en række norske forskere på området. Den henvender sig dels pædagoger og lærere, dels til medarbejdere ved Pædagogisk Psykologisk Rådgivning og andre udredningsinstanser som fx psykiatrisk ambulatorium, tale-høreinstitut og kommunikationscentre. Bogen vil endvidere med fordel kunne indgår i pensum på både pædagog- og læreruddannelsen samt i efter- og videreuddannelsen inden for både specialpædagogik og dansk som andetsprog.
Serien Specialpædagogik i tiden sætter fokus på specialpædagogikkens vilkår og søger at afspejle de til enhver tid givne specialpædagogiske teorier og deres udmøntning i praksis. Og netop i den specialpædagogiske sammenhæng spiller tiden en væsentlig rolle. Specialpædagogik er i bund og grund et produkt af videnskab, ideologi og praksis, og som sådan helt afhængig af den samfundsstruktur og -kultur den specialpædagogiske bistand udøves i.
Specialpædagogik i tiden sætter spørgsmålstegn ved normaliteten og udfordrer vores normalitetstænkning. Serien henvender sig til lærere i grundskolen og i efter- og videreuddannelser samt til lærerstuderende i det nye linjefag specialpædagogik.
Undertitel | en bog om udredningsarbejdet |
---|---|
Forlag | Dafolo |
Indbinding | Paperback |
Thema koder | Etniske studier, Sociale velfærdsordninger, Specialundervisning |
Varegruppe | Skole- og lærebøger, div. |
Ekspedition | DAF |
Udgivelsesdato | 10. sep. 2010 |
Sideantal | 240 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 2010 |
Oplagsdato | 10. sep. 2010 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
Serie | Specialpædagogik i tiden |
ISBN-13 | 9788772815084 |
ISBN-10 | 8772815086 |
EAN | 9788772815084 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Oversætter | Anna Garde |
Illustreret i farver/sh | Nej |
Photographer | Mikal Schlosser |