Moderne psykologi - temaer
297,50 kr
Ikke på lager lige nu. Leveringstid 1-2 uger.
ISBN
9788778420602
Ny udgave af psykologiske teorier
Bogen har - med de forskellige indfaldsvinkler som forfatterne - valgt at belyse deres tema ud fra, kunne bruges som udgangspunkt for de diskussioner mellem studerende og mellem de studerende og deres lærere, som er så centrale inden for de pædagogiske uddannelser. Diskussioner, hvor sigtet ikke er enighed, men at få deltagernes mange forskellige forståelser sat i spil med hinanden. Denne måde at begribe undervisning på er baseret på en konstruktivistisk erkendelsesteori, som f.eks. Piagets kognitive teori og Batesons og Luhmanns systemteorier: at læring sker med baggrund i deltagernes forudsætninger, erfaringer og gennem kommunikation med omverdenen, og at det er på dette grundlag, vi hver især konstruerer vores forståelse og mening. Dette er måske det nærmeste, vi i dag kommer på et fælles paradigme for faget psykologi.
Indholdsfortegnelse:
Forord
I: Introduktion til videnskabsfaget psykologi
Psykologiens videnskabsteori, af Birgit Bruun og Anne Knudsen
II: Børn og ungess psykologiske udvikling
Udviklingspsykologiske teorier, af Grethe Kragh-Müller
Bevidstheden og udvikling af selvet, af Mogens Hansen
Identitetens dimensioner, af Gitte Westi Kragh
Intelligensforskning og intelligensteorier, af Mogens Hansen
III: Børn og unge i institution og skole
Psykologisk iagttagelse af børn, af Niels Jørgen Bisgaard
Læring. af Knud Illeris
Vanskelige børn? Børn i vanskeligheder? af Anne Knudsen
Traumatisering og sorg, af Lise Knudsen
IV: Børn og unges kulturelle liv
Mediernes betydning for børns liv, af Anne Maj Nielsen
V: Børn og unges professionelle voksne
Kommunikation med og om børn og unge - eller om udviklingen af lærer- og pædagogpersonligheden, af Birgit Bruun
Navneregister
Bogen har - med de forskellige indfaldsvinkler som forfatterne - valgt at belyse deres tema ud fra, kunne bruges som udgangspunkt for de diskussioner mellem studerende og mellem de studerende og deres lærere, som er så centrale inden for de pædagogiske uddannelser. Diskussioner, hvor sigtet ikke er enighed, men at få deltagernes mange forskellige forståelser sat i spil med hinanden. Denne måde at begribe undervisning på er baseret på en konstruktivistisk erkendelsesteori, som f.eks. Piagets kognitive teori og Batesons og Luhmanns systemteorier: at læring sker med baggrund i deltagernes forudsætninger, erfaringer og gennem kommunikation med omverdenen, og at det er på dette grundlag, vi hver især konstruerer vores forståelse og mening. Dette er måske det nærmeste, vi i dag kommer på et fælles paradigme for faget psykologi.
Indholdsfortegnelse:
Forord
I: Introduktion til videnskabsfaget psykologi
Psykologiens videnskabsteori, af Birgit Bruun og Anne Knudsen
II: Børn og ungess psykologiske udvikling
Udviklingspsykologiske teorier, af Grethe Kragh-Müller
Bevidstheden og udvikling af selvet, af Mogens Hansen
Identitetens dimensioner, af Gitte Westi Kragh
Intelligensforskning og intelligensteorier, af Mogens Hansen
III: Børn og unge i institution og skole
Psykologisk iagttagelse af børn, af Niels Jørgen Bisgaard
Læring. af Knud Illeris
Vanskelige børn? Børn i vanskeligheder? af Anne Knudsen
Traumatisering og sorg, af Lise Knudsen
IV: Børn og unges kulturelle liv
Mediernes betydning for børns liv, af Anne Maj Nielsen
V: Børn og unges professionelle voksne
Kommunikation med og om børn og unge - eller om udviklingen af lærer- og pædagogpersonligheden, af Birgit Bruun
Navneregister
Forlag | Billesø & Baltzer |
---|---|
Indbinding | Indbundet |
Varegruppe | Psykologi, Psykisk sundhed |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 9. mar. 2001 |
Sideantal | 316 |
Bredde | 166 |
Højde | 238 |
Dybde | 23 |
Vægt | 613 |
Første udgave | 2001 |
Oplagsdato | 26. jun. 2012 |
Oplag | 7 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788778420602 |
ISBN-10 | 8778420601 |
EAN | 9788778420602 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |