Narrativ skoleledelse
International skoleforskning viser, at ledelsens aktive deltagelse i evaluering og udvikling af skolens undervisning og pædagogik har afgørende betydning for elevernes resultater. Den seneste folkeskolereform markerer store forventninger til ledelsens rolle i et kvalitetsløft af skolen.
En folkeskoles ledelse kan ikke løfte opgaven alene, men må facilitere et bredt samarbejde. Dette kræver indsigt i en mangfoldighed af forskellige læringsmiljøer, professioner og deres faglige selvfortællinger. Det er ledelsens opgave at understøtte og fremme den røde tråd i en skoles virksomhed og skabe en sammenhængende fortælling, der kan favne og inspirere såvel medarbejdere, elever, forældre som lokalsamfund.
I fortællingen om effektiv skoleledelse indgår i dag kompetencer til at lede mål- og resultatstyringsprocesser samt evaluerings- og feedbackprocesser. Styrker og faldgrupper ved mål- og resultatstyring behandles indgående igennem bogen, ligesom der sættes fokus på centrale dilemmaer i aktuel skoleledelse, fx omkring inklusion, kontrol og forældreinddragelse.
Narrativ skoleledelse bringer analyser og praksiseksempler fra ledelsens hverdag i den kommunale folkeskole.
Undertitel | Samarbejdet om den åbne skole |
---|---|
Forfatter | Alex Madsen og Povl Erik Wolff |
Forlag | Samfundslitteratur |
Indbinding | Paperback |
Thema koder | Ledelse inden for specifikke områder |
Varegruppe | Skole- og lærebøger, div. |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 15. okt. 2016 |
Sideantal | 218 |
Bredde | 161 |
Højde | 233 |
Dybde | 15 |
Vægt | 402 |
Første udgave | 0 |
Oplagsdato | 15. okt. 2016 |
Oplag | 0 |
Udgave | 0 |
ISBN-13 | 9788759324059 |
ISBN-10 | 8759324058 |
EAN | 9788759324059 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |