Nyheder på internettet
350,00 kr
På lager
ISBN
9788762904033
Denne bog beskriver hvordan netnyheder bliver til. Forfatteren viser hvordan produktionen af nyheder til nettet ikke bør ses som en helt ny form for journalistik, men mere som en ekstrem form og dermed en videreførelse af en allerede eksisterende journalistik.
Både tavse regler på redaktionerne, flermediale strategier for nyhedsproduktion i mediehusene samt eksisterende hierarkier har afgørende betydning for, at netjournalistik ikke altid udnytter de teknologiske muligheder for en ny og forbedret digital journalistik, der er indbygget i internettet som medieplatform.
Fremstillingen bygger på observationer i danske mediehuse og interviews med danske journalister. Dette giver indblik i, hvad hurtigheden og inddragelsen af publikum betyder i den digitale nyhedsproduktion og hvordan den netjournalistiske praksis ofte spænder ben for de digitale idealer.
Bogen henvender sig især til journaliststuderende og journalister og andre der arbejder med medier, kommunikation og nyhedsformidling på nettet.
Indholdsoversigt
Forord
Kapitel 1. Nyt medie - ny journalistik?
Kapitel 2. Netjournalistikken i et mediehistorisk perspektiv
Kapitel 3. Indholdet på netmedierne, nyhedskredsløbets økologi og netmediernes forskelligheder
Kapitel 4. Mediehusene og »den usynlige mur«
Kapitel 5. Breaking news - dem må vi eje
Kapitel 6. Al magt til læserne? - om brugernes rolle i nyhedsproduktionen
Kapitel 7. Netjournalister i spændingsfeltet mellem idealer og praksis
Konklusion. Om idealer, der forbliver potentialer
Både tavse regler på redaktionerne, flermediale strategier for nyhedsproduktion i mediehusene samt eksisterende hierarkier har afgørende betydning for, at netjournalistik ikke altid udnytter de teknologiske muligheder for en ny og forbedret digital journalistik, der er indbygget i internettet som medieplatform.
Fremstillingen bygger på observationer i danske mediehuse og interviews med danske journalister. Dette giver indblik i, hvad hurtigheden og inddragelsen af publikum betyder i den digitale nyhedsproduktion og hvordan den netjournalistiske praksis ofte spænder ben for de digitale idealer.
Bogen henvender sig især til journaliststuderende og journalister og andre der arbejder med medier, kommunikation og nyhedsformidling på nettet.
Indholdsoversigt
Forord
Kapitel 1. Nyt medie - ny journalistik?
Kapitel 2. Netjournalistikken i et mediehistorisk perspektiv
Kapitel 3. Indholdet på netmedierne, nyhedskredsløbets økologi og netmediernes forskelligheder
Kapitel 4. Mediehusene og »den usynlige mur«
Kapitel 5. Breaking news - dem må vi eje
Kapitel 6. Al magt til læserne? - om brugernes rolle i nyhedsproduktionen
Kapitel 7. Netjournalister i spændingsfeltet mellem idealer og praksis
Konklusion. Om idealer, der forbliver potentialer
Undertitel | Journalistik i en ny medievirkelighed |
---|---|
Forfatter | Jannie Møller Hartley |
Forlag | Handelshøjskolens Forlag |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Kommunikationsstudier |
Varegruppe | Erhverv, div. |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 27. aug. 2012 |
Sideantal | 261 |
Bredde | 155 |
Højde | 231 |
Dybde | 15 |
Vægt | 447 |
Første udgave | 2012 |
Oplagsdato | 27. aug. 2012 |
Oplag | 1 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788762904033 |
ISBN-10 | 8762904035 |
EAN | 9788762904033 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |