Ord 4. Rødder
Dette er et engangshæfte til undervisning af elever med ordblindhed og fonologiske vanskeligheder. Materialet kan bruges fra 3. klasse og fremefter.
Tilgang
I Ord undervises eleverne i tre relevante ordlæse- og stavestrategier med det formål at give dem solide og overskuelige strategier til at læse og stave ord.
En af de grundlæggende strategier i Ord er den multisensoriske teknik, ?tapping?, der hjælper eleverne med at fastholde bogstavernes lyde i arbejdshukommelsen. Herudover giver strategien eleverne en taktil og kinæstetisk fornemmelse for syntese, altså at lydene kan samles til en sammenhængende lydstreng i form af stavelser og ord.
Materialet understøtter elevernes brug af læse-skriveteknologier som f.eks. ordforslagsprogrammer, fordi læse- og stavestrategierne i Ord gør det lettere for eleverne at vælge den rigtige bøjningsform eller den rigtige vokal.
Indhold
Ord 4 er det fjerde af fem elevhæfter i serien, og eleverne arbejder i dette hæfte med at finde ords rødder samt for- og efterstavelser. Ord 4 bygger dermed videre på Ord 1, 2 og 3, hvor eleverne arbejdede med lydrette enstavelses- og flerstavelsesord samt vokallyde.
Ord 4 består af følgende kapitler:
- Rødder
- Sammensatte ord med rødder
- Sammensatte ord med binde-e og binde-s
- Forstavelser
- Efterstavelser
- Evaluering
- Ordliste.
| Forfatter | Birgit Dilling Jandorf;Inga Thorup Thomsen;Mikael Højbjerg;Thomas Mose |
|---|---|
| Forlag | Alinea |
| Indbinding | Ukendt |
| Thema koder | Undervisningsmidler |
| Varegruppe | Skole- og lærebøger, div. |
| Ekspedition | DBK |
| Udgivelsesdato | 26. feb. 2018 |
| Sideantal | 56 |
| Bredde | 213 |
| Højde | 298 |
| Dybde | 8 |
| Vægt | 245 |
| Første udgave | 2018 |
| Oplagsdato | 9. mar. 2020 |
| Oplag | 4 |
| Udgave | 1 |
| Serie | Ord |
| ISBN-13 | 9788723524089 |
| ISBN-10 | 8723524081 |
| EAN | 9788723524089 |
| Sprog | dan |
| Orignalsprog | dan |
| Illustreret i farver/sh | Nej |





