Ord. Lærervejledning
Dette er en lærervejledning til undervisning af elever med ordblindhed og fonologiske vanskeligheder.
Tilgang
I Ord undervises eleverne i tre relevante ordlæse- og stavestrategier med det formål at give dem solide og overskuelige strategier til at læse og stave ord.
En af de grundlæggende strategier i Ord er den multisensoriske teknik ?tapping?, der hjælper eleverne med at fastholde bogstavernes lyde i arbejdshukommelsen. Herudover giver strategien eleverne en taktil og kinæstetisk fornemmelse for syntese, altså at lydene kan samles til en sammenhængende lydstreng i form af stavelser og ord.
Materialet understøtter elevernes brug af læse-skriveteknologier som f.eks. ordforslagsprogrammer, fordi læse- og stavestrategierne i Ord gør det lettere for eleverne at vælge den rigtige bøjningsform eller den rigtige vokal.
Indhold
Lærervejledningen til Ord introducerer de tre ordlæse- og stavestrategier, som ligger til grund for elevhæfterne. Vejledningen indeholder også en side til side-vejledning, som støtter læreren i brugen af materialet.
Lærervejledningen består af følgende kapitler:
- Ord 1 - Lydrette enstavelsesord
- Ord 2 - Lydrette flerstavelsesord
- Ord 3 - Vokallyde
- Ord 4 - Rødder
- Ord 5 - Endelser
- Hjælpeværktøjer.
Forfatter | Birgit Dilling Jandorf;Inga Thorup Thomsen;Mikael Højbjerg;Thomas Mose |
---|---|
Forlag | Alinea |
Indbinding | Hæftet |
Thema koder | Undervisningsmidler |
Varegruppe | Skole- og lærebøger, div. |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 9. aug. 2018 |
Sideantal | 184 |
Bredde | 212 |
Højde | 300 |
Dybde | 14 |
Vægt | 710 |
Første udgave | 2018 |
Oplagsdato | 11. aug. 2019 |
Oplag | 5 |
Udgave | 1 |
Serie | Ord |
ISBN-13 | 9788723517050 |
ISBN-10 | 8723517050 |
EAN | 9788723517050 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |