Overlevelse - Neuroaffektiv miljøterapi for pædagoger og andre professionelle
175,00 kr
På lager
ISBN
9788740944082
"Det, der gør det muligt for dig at overleve som barn, er det samme, som gør det svært at leve som voksen."
Mange sårbare børn og unge i professionelle hænder er fastlåst i en tilstand af overlevelse. Det er en tilstand, hvor man oplever sig fastlåst i en konstant vagtsomhed, hvor kontakt kan virke påtrængende,hvor man enten er rastløs eller uden energi. Det er samtidig en tilstand, der gør det svært for andre at komme til at hjælpe, fordi man først og fremmest er indstillet på at klare alting selv.
Pædagogik er den mest almindelige tilgang til at hjælpe og støtte disse børn og unge. Bogen udfordrer denne tilgang ved at forstå sårbare børn og unge ud fra den neuroaffektive teori om, hvordan nervesystemet bliver præget og formet gennem opvæksten.
Her får man en anderledes vinkel på hvorfor disse børn og unge ofte afviser gode råd, venlig omsorg og tilbud om at komme i gang med skole og fritidsaktiviteter. Hvorfor de oplever dagligdagen som meningsløs, selvom mulighederne er lige foran dem. Det ses som udtryk for overlevelse: et fastlåst kamp/flugtsystem, uafstemte følelser og skam. Bogen peger med afsæt i denne forståelse på en særlig neuroaffektiv miljøterapi, som på vigtige punkter både supplerer og adskiller sig fra almindeligt pædagogisk arbejde. Forfatteren tager afsæt i sit mangeårige arbejde med sårbare børn og unge, og giver konkrete eksempler fra dagligdagen på forskellen mellem miljøterapi og pædagogisk arbejde.
Bogen giver desuden en en letforståelig introduktion til den neuroaffektive teori. Den fungerer som baggrund for at forstå det nødvendige i at have opmærksomhed på nervesystemet, når man vil hjælpe disse børn og unge videre i livet.
Mange sårbare børn og unge i professionelle hænder er fastlåst i en tilstand af overlevelse. Det er en tilstand, hvor man oplever sig fastlåst i en konstant vagtsomhed, hvor kontakt kan virke påtrængende,hvor man enten er rastløs eller uden energi. Det er samtidig en tilstand, der gør det svært for andre at komme til at hjælpe, fordi man først og fremmest er indstillet på at klare alting selv.
Pædagogik er den mest almindelige tilgang til at hjælpe og støtte disse børn og unge. Bogen udfordrer denne tilgang ved at forstå sårbare børn og unge ud fra den neuroaffektive teori om, hvordan nervesystemet bliver præget og formet gennem opvæksten.
Her får man en anderledes vinkel på hvorfor disse børn og unge ofte afviser gode råd, venlig omsorg og tilbud om at komme i gang med skole og fritidsaktiviteter. Hvorfor de oplever dagligdagen som meningsløs, selvom mulighederne er lige foran dem. Det ses som udtryk for overlevelse: et fastlåst kamp/flugtsystem, uafstemte følelser og skam. Bogen peger med afsæt i denne forståelse på en særlig neuroaffektiv miljøterapi, som på vigtige punkter både supplerer og adskiller sig fra almindeligt pædagogisk arbejde. Forfatteren tager afsæt i sit mangeårige arbejde med sårbare børn og unge, og giver konkrete eksempler fra dagligdagen på forskellen mellem miljøterapi og pædagogisk arbejde.
Bogen giver desuden en en letforståelig introduktion til den neuroaffektive teori. Den fungerer som baggrund for at forstå det nødvendige i at have opmærksomhed på nervesystemet, når man vil hjælpe disse børn og unge videre i livet.
Forfatter | Birthe Juul Christensen |
---|---|
Forlag | Saxo Publish |
Indbinding | Paperback |
Thema koder | Fagbøger for børn og unge: generel faglitteratur |
Varegruppe | Fagbøger, nedsatte & tilbud |
Ekspedition | DBK |
Udgivelsesdato | 28. aug. 2017 |
Sideantal | 116 |
Bredde | 0 |
Højde | 0 |
Dybde | 0 |
Vægt | 0 |
Første udgave | 0 |
Oplagsdato | 21. aug. 2017 |
Oplag | 0 |
Udgave | 1 |
ISBN-13 | 9788740944082 |
ISBN-10 | 8740944085 |
EAN | 9788740944082 |
Sprog | dan |
Orignalsprog | dan |
Illustreret i farver/sh | Nej |