Pædagogens grundfaglighed. Grundbog til pædagoguddannelsen (inkl. hjemmeside)

Af: Ekstern redaktion: Ida Kornerup og Torben Næsby
423,75 kr
På lager
ISBN
9788771600162

Pædagogens grundfaglighed. Grundbog til pædagoguddannelsen (inkl. hjemmeside)

Pædagogens grundfaglighed – grundbog til pædagoguddannelsen er et forskningsinformeret, litterært bidrag ind i de kompetencemål, der er opstillet foruddannelsen. Derudover imødekommer bogen kravet om øget selvaktivitet ved også at være en aktiv opfordring til undervisere og studerende om at forfølge nogle af de pointer og vidensområder, kapitlerne berører. Dette kan gøres ved hjælp af bogens tilhørende hjemmeside, hvor der til hvert kapitel findes forslag til læsernes efterfølgende selvaktivitet.

Forslag til selvaktivitet – individuelt og i grupper – findes på bogens hjemmeside: www.dafolo.dk/profpædagog

Bogen er inddelt i dele efter grundfaglighedens kompetenceområder. Hver del består af en række kapitler, der indledningsvist giver en generel beskrivelse af viden inden for et specifikt tema (”hvad ved vi om dette tema?”) samt peger på erfaringer med handlemuligheder, metode og didaktik i forhold til pædagogisk arbejde generelt. Sidste del af hvert kapitel giver eksempler fra praksis, og mange kapitler har anvisninger på, hvordan pædagogen kan bruge den fremstillede viden i praksis.Bogens indhold:

Del 1: Uddannelse og dannelse1. Den moderne pædagog – dannelse, relevans og autoritet (Lars Qvortrup)

2. Den studerendes selvaktivitet – når kommunikation om læring bliver det vigtigste (Preben Olund Kirkegaard og Kirsten Hyldahl)
3. Reference- og studiemetodik – biblioteket som platform (Pernille Frandsen)Del 2: Pædagogiske miljøer og aktiviteter
4. Kvalitet i pædagogisk praksis (Torben Næsby)
5. Børns læring – et interaktionistisk perspektiv (Torben Næsby)6. Neuropædagogik – neuroner og relationer (Anni Mortensen)
Del 3: Profession og samfund
7. Børns rettigheder og medborgerskabsdannelse (Ida Kornerup og Mimi Petersen)8. Unge, uddannelse og netværk (Üzeyir Tireli)
9. Køn i pædagogisk praksis (Stine Thidemann Faber og Ana Lisa Valente)
Del 4: Pædagogens praksis
10. Didaktik i dagtilbud (Ole Henrik Hansen)
11. Målsætning, dokumentation og evaluering (Tanja Miller og Margit Margrethe Nielsen) 12. Improvisation i et pædagogfagligt perspektiv (Kim Jerg og Kaare Werner Nielsen) 13. Kvalitative observationer som metode – om at undersøge pædagogisk praksis med fokus på deltagelse, interaktioner og sammenhænge (Kira SaabyeChristensen og Ida Kornerup) Se bogens indholdsfortegnelse
Se bogens indledning
Ekstern redaktion
Ida Kornerup er lektor og cand.pæd. i almen pædagogik og didaktik. Ida har en ph.d. i uddannelsesforskning fra Roskilde Universitet og er ansat i forskningsprogrammet Læring og Didaktik, UCC, hvor hun blandt andet forsker i børns læring og udvikling af læringsmiljøer.
Torben Næsby er lektor på pædagoguddannelsen ved UCN. Han er uddannetpædagog og cand.mag. i psykologi og pædagogik og er p.t. ph.d.-studerende ved LSP, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet.

Specifikationer
Undertitel grundbog til pædagoguddannelsen
Forfatter Ekstern redaktion: Ida Kornerup og Torben Næsby
Forlag Dafolo
Indbinding Paperback
Thema koder Antologier: generelt, Lærervejledninger og undervisningsmateriale, Uddannelsesfilosofi og uddannelsesteori
Varegruppe Pædagogik, Børn og forældre
Ekspedition DAF
Udgivelsesdato 7. aug. 2014
Sideantal 304
Bredde 170
Højde 240
Dybde 17
Vægt 704
Første udgave 2014
Oplagsdato 7. aug. 2014
Oplag 1
Udgave 1
Serie Den professionelle pædagog
ISBN-13 9788771600162
ISBN-10 8771600167
EAN 9788771600162
Sprog dan
Orignalsprog dan
Illustreret i farver/sh Nej
Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.